Z raportu UTK dowiadujemy się, że w 2021 r. w Polsce przewieziono koleją aż 243,6 mln ton towarów. Najwięcej było węgla kamiennego, bo aż 88,7 mln ton, co stanowiło 23,3 proc. wszystkich przewożonych towarów. Kolejne były kruszywa – 47 mln ton (17,5 proc.) oraz produkty rafinacji ropy naftowej – 18,3 mln ton (12,5 proc.).
UTK wyjaśniło, że główną grupą towarową przewożoną koleją były węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa oraz gaz ziemny, których masa wynosiła 37 proc., a praca przewozowa 23,8 proc. To prawie taki sam wynik jak w 2020 r.
„Ostatnie lata to wzrost znaczenia przewoźników, którzy realizują przewozy na potrzeby własnych zakładów, kontraktów na rzecz branży infrastrukturalnej czy centrów intermodalnych” – napisano w raporcie. „Trzeba mieć na uwadze, że za ponad 92% przewiezionej masy odpowiadają głównie przewoźnicy związani ze spółkami z sektora państwowego (zarówno Polski, jak również Czech, Niemiec czy Francji), operatorami logistycznymi, czy dużymi grupami przewoźników. W tej grupie są także przewoźnicy należący do właścicieli realizujących nie tylko działalność samego przewoźnika, ale funkcjonujących np. w sektorze wydobywczym czy hutniczym” – podsumowano.