Aż 54 proc. polskich małych i średnich przedsiębiorstw podpisuje umowy elektronicznie oraz korzysta z elektronicznych podpisów – wynika z badania „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” przeprowadzonego przez Fiserv Polska. Polskie firmy korzystają też z chmur do przechowywania danych oraz różnych narzędzi do zarządzania relacjami z klientami.
Jeśli chodzi o przechowywanie danych w chmurze, to decyduje się na to 37 proc. przedsiębiorstw. Narzędzia CRM, które pomagają zarządzać relacjami z obecnymi lub potencjalnymi klientami, są w dyspozycji 14 proc. małych lub średnich firm w naszym kraju. Poza tym co trzecie przedsiębiorstwo sprzedaje produkty przez internet, a 15 proc. posiada chatbota na swojej stronie lub na profilu w social mediach.
Co niepokojące, aż 13,6 proc. przedsiębiorstw w ogóle nie korzysta z rozwiązań zwiększających cyfryzację, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój całego przedsiębiorstwa
– powiedział cytowany w komunikacie Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska.
Prawie trzy czwarte małych lub średnich przedsiębiorstw handlowo-usługowych nie planuje cyfryzować żadnych obszarów w ciągu najbliższych miesięcy. Niemal 60 proc. przedsiębiorców deklaruje, że tego nie potrzebuje, a 27 proc. argumentuje to zbyt małym biznesem. Najbardziej zainteresowani automatyzacją są przedstawiciele działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej, np. prawnicy, architekci, wśród których takie plany ma 30 proc. ankietowanych.
Polscy przedsiębiorcy interesującący się cyfryzacją i związanymi z nią narzędziami najczęściej odwiedzają strony internetowe związane z nowoczesnymi technologiami (55 proc.) oraz pozyskują informacje na ten temat ze stron internetowych firm, które oferują usługi związane z automatyzacją (48 proc.). Aż 43 proc. przedsiębiorców sugeruje się w tym temacie rekomendacjami znajomych, a mniej więcej co trzeci korzysta z webinarów i szkoleń lub obserwuje konkurencję. Niestety – 12,5 proc. respondentów w ogóle nie szuka informacji na temat automatyzacji lub cyfryzacji.