System Zapewnienia Usług Chmurowych (ZUCH) wdrożony i prowadzony przez ministra cyfryzacji w latach 2020-2022 miał m.in. służyć oferowaniu i pozyskiwaniu usług chmurowych dla administracji publicznej i dostawców zewnętrznych – nowoczesnych i bezpiecznych rozwiązań informatycznych. Nic z tego nie wyszło.
ZUCH nie spełnił swojej roli
Na wdrożenie, rozbudowę i utrzymanie systemu w latach 2020-2022 szacunkowo wydano 3,5 mln zł z pieniędzy podatników.
ZUCH –według NIK – nie spełnił swojej roli: „świadczy o tym nie tylko niewielka liczba zarejestrowanych w ZUCH użytkowników (156 potencjalnych kupujących), ale i znikoma liczba działań w ZUCH po ich stronie – zaledwie 9 podmiotów podjęło w sumie 12 wyszukiwań, dwa podmioty wygenerowały cztery zapotrzebowania na usługi, a jeden podmiot sformułował dwa zapytania ofertowe. Nie zawarto żadnej umowy na usługi chmurowe przy udziale systemu, tymczasem blisko 50 proc. użytkowników deklarowało nabycie w tym samym czasie usług chmurowych poza Systemem”.
Ministerialna nieudolność
Co więcej, użytkownikom systemu nie zapewniono bieżącego wsparcia w przyjmowaniu zgłoszeń i rozwiązaniu problemów technicznych. Przykładem może być tu niezałatwienie zgłoszeń – również ponawianych – przez okres kilku- lub kilkunastodniowy, a w skrajnym przypadku nawet przez siedem miesięcy. Nieliczni użytkownicy nie otrzymywali szybkiej informacji zwrotnej na temat skutecznego rozwiązania zgłoszonego problemu (niekiedy ponawianego).
Jakby tego było mało, NIK wykryła, że od chwili uruchomienia systemu nie podejmowano działań w celu wyjaśnienia i rozwiązania problemów niedokończonych i oczekujących rejestracji do systemu (wymagających działania użytkownika). W efekcie w ZUCH były 302 niezałatwione rejestracje (na 680 wszystkich w latach 2020-2022).
Źródło: www.nik.gov.pl