fbpx
sobota, 9 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesFirmy niechętne do inwestowania w pracowników

Firmy niechętne do inwestowania w pracowników

Aż 72 proc. polskich firm w 2021 r. nie inwestowało w kapitał ludzki – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Co więcej, firmy te nie planują takich przedsięwzięć w 2022 r. Badanie PIE wykazało również, że aż 91 proc. przebadanych firm ma trudności w pozyskiwaniu pracowników o odpowiednich kompetencjach i jest to bariera dla ich działalności.

– To dużo, zwłaszcza zważywszy na to, że w obecnej sytuacji optymalne zarządzanie kompetencjami przez firmy jest szczególnie istotne, gdyż stoimy u progu wyzwania w postaci wchłonięcia przez rynek pracy uchodźców z Ukrainy – powiedziała Katarzyna Dębkowska, szefowa zespołu foresightu gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.
— Szacujemy, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy polskie firmy mogłyby zatrudnić 253 tys. kobiet. Aż 3/4 z tych etatów to miejsca pracy w zakwaterowaniu i gastronomii, handlu oraz innych usługach, czyli sektorach, które jednocześnie poszukują pracowników i są bardziej nastawione na kobiety. W celu ułatwienia integracji uchodźców na polskim rynku proponujemy intensyfikację działań w zakresie m.in. portalu z bazą danych kompetencji uchodźców, kursów języka polskiego i szkoleń branżowych oraz zapewnienie opieki nad dziećmi i pomocy psychologicznej – wyjaśnia Katarzyna Dębkowska w komunikacie prasowym.

Z raportu PIE dowiadujemy się, że dzisiaj najwięcej, bo 48 proc. firm narzeka na brak kreatywności pracowników, a 45 proc. na niewystarczający poziom ich kompetencji specjalistycznych. Z kolei 41 proc. firm wskazało, że pracownikom brakuje umiejętności wykonywania zadań w ramach pracy grupowej. Jeśli chodzi o kompetencje, które według firm będą potrzebne u pracowników w przyszłości, to na czele znalazła się praca w czasach niepewności. Kolejne były współpraca z innymi oraz kreatywność. Niewiele rzadziej przedsiębiorcy wskazywali na kompetencje brania odpowiedzialności oraz na branżowe kompetencje specjalistyczne.

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA