fbpx
wtorek, 19 marca, 2024
Strona głównaInnowacjeFirmy wdrażają nowe technologie

Firmy wdrażają nowe technologie

MŚP ucierpiały podczas pandemii nie tylko z powodu braku dostępu do zasobów, od których zostały odcięte przez obostrzenia epidemiczne. Mocno we znaki dały im się też obostrzenia epidemiologiczne – przede wszystkim kwarantanny pracowników. Dziś także tego się obawiają, ale są bogatsze o doświadczenia pozwalające przetrwać na rynku oraz dostrzegają nowe szanse na rozwój.

Salesforce opublikował czwartą edycję swojego Raportu Trendów Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Badanie zostało przeprowadzone w dwóch częściach – w marcu 2020 roku, a potem (w ramach badania uzupełniającego) w sierpniu, dzięki czemu uzyskano pełny zakres wiedzy na temat funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw na początku i w trakcie trwania pandemii. Badanie objęło ponad 2 300 właścicieli i liderów takich firm w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Europie i regionie Azji i Pacyfiku. Małe i średnie przedsiębiorstwa definiuje się w tym badaniu jako zatrudniające od dwóch do 200 pracowników, z rocznym przychodem mniejszym niż jeden milion dolarów.

Co najbardziej doskwiera

Za trzy najbardziej znaczące ograniczenia w działalności biznesowe mali i średniej wielkości przedsiębiorcy uważają: brak kapitału, niemożność zaspokajania w pełni potrzeb klientów oraz braki odpowiednio wykwalifikowanych kadr. Doskwierają im też zmniejszone przychody oraz zredukowany popyt na towary i usługi.

Aż trzech na pięciu liderów MPŚ twierdzi, że lokalne nakazy zamknięcia lub ograniczenia działalności gospodarczej zagrażały rentowności ich przedsiębiorstw. Nadmierne obciążenie stanowiły też restrykcyjne, wywołane pandemią COVID-19, wymogi z zakresu ochrony zdrowia publicznego.

Poprawa jakości sprzedaży

Małe i średnie firmy, znajdujące się obecnie w fazie wzrostu (czyli odnotowujące jednoprocentowy lub wyższy przychód w ciągu ostatnich sześciu miesięcy) o wiele chętniej podejmują działania mające na celu poprawę interakcji z klientem. Nauczone doświadczeniem, są dziś zdecydowanie lepiej wyposażone w narzędzia umożliwiające klientom elastyczną politykę zwrotów zakupów i oferują przy tym szeroki zakres sposobów płacenia za ich towary i usługi.

Pandemia przyspiesza cyfryzację

W ostatnich latach wciąż zwiększa się wykorzystanie nowoczesnych technologii przez MŚP. Ponad połowa respondentów badania deklaruje już, że korzysta z systemu IT do zarządzania relacjami z klientem, co stanowi wzrost o 24 procent w porównaniu z rokiem 2019.

Nawet podczas pandemii małe i średnie przedsiębiorstwa kontynuowały wdrażanie nowych technologii. Jeden na pięciu liderów MŚP twierdzi, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy wdrożył co najmniej jedno z następujących rozwiązań: aplikacje do e-mail marketingu, system obsługi klienta, narzędzia do współpracy przy projektach lub oprogramowanie do handlu elektronicznego. Również jeden na pięciu szefów firm z takich rozwiązań, co prawda, jeszcze nie korzysta, ale planuje wdrożyć je w ciągu najbliższego roku. Przy tym trzy czwarte respondentów (ankietowanych w marcu br.) twierdziło, że wystarczy im jedna scentralizowana aplikacja do zarządzania ich funkcjami biznesowymi.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Unia reguluje sztuczną inteligencję. Polska przygotowuje swoje przepisy

Parlament Europejski przyjął AI Act – kompleksowe regulacje dotyczące używania i rozwijania sztucznej inteligencji. AI Act ma wejść w życie jeszcze w 2024 r. Rząd zapowiada prace nad stworzeniem zgodnych z unijnymi regulacji polskich.
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy korzystają z chmur

Większość przedsiębiorstw w Polsce wykorzystuje różnego rodzaju technologie chmurowe do rekrutacji lub zarządzania swoimi kadrami.
2 MIN CZYTANIA

Firmy produkcyjne stawiają na AI

Większość firm produkcyjnych w Polsce wdrożyło jakieś rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji lub jest w trakcie ich implementacji.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Regionalne wsparcie dla firm z sektora MŚP

Przedsiębiorcy mogą już rozglądać się w swoich macierzystych regionach nad dostępnymi formami wsparcia ich działalności. Przybierają one zarówno formę dotacji, jak i preferencyjnych pożyczek. Warto wiedzieć o nich jak najwcześniej.
2 MIN CZYTANIA

Elektromobilność już produkuje bezrobocie w branży motoryzacyjnej

W lutym ub.r. FCA Powertrain Poland w Bielsku Białej poinformowała, że ze względu na unijną politykę ratowania klimatu zamówienia na silniki spalinowe spadły i zwolniono około 300 z 800 pracowników. Do końca tego roku bielska fabryka ma zostać zlikwidowana.
2 MIN CZYTANIA

Czeka nas bitwa pokoleń na rynku mieszkaniowym?

Dwa pokolenia – młodsze i zdecydowanie starsze, będą coraz częściej rywalizować o zamieszkanie w miejskiej przestrzeni. Jakie propozycje mogą przygotować dla nich deweloperzy?
3 MIN CZYTANIA