fbpx
niedziela, 25 lutego, 2024
Strona głównaInnowacjeFirmy wdrażają nowe technologie

Firmy wdrażają nowe technologie

MŚP ucierpiały podczas pandemii nie tylko z powodu braku dostępu do zasobów, od których zostały odcięte przez obostrzenia epidemiczne. Mocno we znaki dały im się też obostrzenia epidemiologiczne – przede wszystkim kwarantanny pracowników. Dziś także tego się obawiają, ale są bogatsze o doświadczenia pozwalające przetrwać na rynku oraz dostrzegają nowe szanse na rozwój.

Salesforce opublikował czwartą edycję swojego Raportu Trendów Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Badanie zostało przeprowadzone w dwóch częściach – w marcu 2020 roku, a potem (w ramach badania uzupełniającego) w sierpniu, dzięki czemu uzyskano pełny zakres wiedzy na temat funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw na początku i w trakcie trwania pandemii. Badanie objęło ponad 2 300 właścicieli i liderów takich firm w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Europie i regionie Azji i Pacyfiku. Małe i średnie przedsiębiorstwa definiuje się w tym badaniu jako zatrudniające od dwóch do 200 pracowników, z rocznym przychodem mniejszym niż jeden milion dolarów.

Co najbardziej doskwiera

Za trzy najbardziej znaczące ograniczenia w działalności biznesowe mali i średniej wielkości przedsiębiorcy uważają: brak kapitału, niemożność zaspokajania w pełni potrzeb klientów oraz braki odpowiednio wykwalifikowanych kadr. Doskwierają im też zmniejszone przychody oraz zredukowany popyt na towary i usługi.

Aż trzech na pięciu liderów MPŚ twierdzi, że lokalne nakazy zamknięcia lub ograniczenia działalności gospodarczej zagrażały rentowności ich przedsiębiorstw. Nadmierne obciążenie stanowiły też restrykcyjne, wywołane pandemią COVID-19, wymogi z zakresu ochrony zdrowia publicznego.

Poprawa jakości sprzedaży

Małe i średnie firmy, znajdujące się obecnie w fazie wzrostu (czyli odnotowujące jednoprocentowy lub wyższy przychód w ciągu ostatnich sześciu miesięcy) o wiele chętniej podejmują działania mające na celu poprawę interakcji z klientem. Nauczone doświadczeniem, są dziś zdecydowanie lepiej wyposażone w narzędzia umożliwiające klientom elastyczną politykę zwrotów zakupów i oferują przy tym szeroki zakres sposobów płacenia za ich towary i usługi.

Pandemia przyspiesza cyfryzację

W ostatnich latach wciąż zwiększa się wykorzystanie nowoczesnych technologii przez MŚP. Ponad połowa respondentów badania deklaruje już, że korzysta z systemu IT do zarządzania relacjami z klientem, co stanowi wzrost o 24 procent w porównaniu z rokiem 2019.

Nawet podczas pandemii małe i średnie przedsiębiorstwa kontynuowały wdrażanie nowych technologii. Jeden na pięciu liderów MŚP twierdzi, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy wdrożył co najmniej jedno z następujących rozwiązań: aplikacje do e-mail marketingu, system obsługi klienta, narzędzia do współpracy przy projektach lub oprogramowanie do handlu elektronicznego. Również jeden na pięciu szefów firm z takich rozwiązań, co prawda, jeszcze nie korzysta, ale planuje wdrożyć je w ciągu najbliższego roku. Przy tym trzy czwarte respondentów (ankietowanych w marcu br.) twierdziło, że wystarczy im jedna scentralizowana aplikacja do zarządzania ich funkcjami biznesowymi.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czy polskie firmy są gotowe na KSeF?

Aż jedna trzecia polskich przedsiębiorstw nie podjęła żadnych kroków w celu integracji swoich narzędzi finansowo-księgowych z Krajowym System e-Faktur (KSeF).
2 MIN CZYTANIA

Pracownik Tesli może być pierwszą ofiarą śmiertelną jej autopilota

Mężczyzna ginie w wypadku luksusowego samochodu elektrycznego w 2022 r. podczas korzystania z funkcji autopilota. Kto jest winny – kierowca czy pojazd? Przedstawiamy rekonstrukcję tej śmiertelnej kolizji.
3 MIN CZYTANIA

Branża spożywcza i automatyzacja idą w parze

W minionym roku aż jedna czwarta małych i średnich przedsiębiorstw z branży spożywczej w Polsce zwiększyła poziom automatyzacji produkcji.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Ukraiński cement wjeżdża do Polski po bardzo „korzystnych” cenach

Nie tylko zboże oraz inne towary i produkty rolne po niskich cenach, o charakterze dumpingowym, są eksportowane z Ukrainy do Polski. Zalewa nas również ukraiński cement.
3 MIN CZYTANIA

Rząd Tuska wygasi program lokalnych inwestycji?

Rządowy Program Inwestycji Strategicznych najprawdopodobniej nie będzie kontynuowany. Szkoda, bo stracą na tym samorządy lokalne oraz firmy, które wykonywały zlecone przez nie prace.
3 MIN CZYTANIA

Jak miejsce może sprzyjać przedsiębiorczości?

Okazuje się, że ze stanów amerykańskich to Floryda jest najbardziej przedsiębiorczym stanem. W ogólnokrajowym badaniu wzięto pod uwagę odsetek start-upów wciąż działających po roku, liczbę małych firm na sto tys. mieszkańców i nowo otwieranych działalności gospodarczych.
3 MIN CZYTANIA