fbpx
sobota, 27 kwietnia, 2024
Strona głównaArchiwumGrupa PGE powiększyła się o segment energetyki kolejowej

Grupa PGE powiększyła się o segment energetyki kolejowej

PGE Polska Grupa Energetyczna zakończyła proces zakupu 100 proc. udziałów PKP Energetyka, stając się właścicielem spółki będącej wyłącznym dostawcą energii dla krajowego sektora kolejowego oraz świadczenia usług utrzymania sieci trakcyjnej.

Powrót PKP Energetyki w polskie ręce po jej prywatyzacji w 2015 r. ma zapewnić większą kontrolę nad infrastrukturą krytyczną, jaką jest kolejowa sieć energetyczna. Dzięki tej transakcji Grupa PGE zwiększy wolumen dystrybucji energii o ok. 12 proc., a sprzedaży o ok. 9 proc. To sprawi, że przychody całej Grupy PGE wzrosną o ok. 4,3 mld zł, a powtarzalny wynik EBITDA o ok. 770 mln zł.

– Odzyskanie kontroli nad kluczową dla polskiej gospodarki spółką to nasze świadome działanie na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa i kontroli nad infrastrukturą krytyczną Polski. Grupa PGE wchodzi w nowy obszar działalności. Dzięki przejęciu PKP Energetyka umocniliśmy się na pozycji lidera w branży energetycznej – zaznacza Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Program modernizacyjny

PKP Energetyka – jeszcze przed prywatyzacją, jako część infrastruktury Polskich Kolei Państwowych – była jednym z największych podmiotów w polskim systemie elektroenergetycznym. W ostatnich latach, przed wejściem w skład Grupy PGE, odpowiadała za dystrybucję 4 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowiło 2,9 proc. całej energii dostarczanej w kraju. Wykorzystywała do tego celu 21,5 tys. km linii energetycznych. Przeszła też szeroko zakrojony program modernizacyjny, wydając na inwestycje 4,3 mld zł. Przełożyło się to na ponad trzykrotny wzrost wartości rzeczowych aktywów trwałych spółki. Obecnie dysponuje sześcioma nowoczesnymi centrami sterowania ruchem w sieci kontrolowanej przez 52 tys. inteligentnych liczników energii (AMI). Infrastrukturę uzupełnia 814 podstacji trakcyjnych i kabin, 6 213 stacji energetycznych oraz 70 pociągów sieciowych.

PKP Energetyka zainwestowała również w zmniejszenie własnego śladu węglowego – w tym celu wykorzystując m.in. 360 instalacji fotowoltaicznych na podstacjach trakcyjnych. Pozwalają one na wyprodukowanie prawie 2 GWh czystej energii rocznie i zmniejszenie emisji CO2 o ponad 1,5 tys. ton rocznie.

Energetyczny lider

Po spełnieniu warunków określonych w umowie wstępnej, podpisanej 28 grudnia 2022 r., oraz po uzyskaniu zgody UOKiK, co miało miejsce 3 kwietnia 2023 r., PGE Polska Grupa Energetyczna sfinalizowała proces przejęcia PKP Energetyka. Do momentu wprowadzenia niezbędnych zmian w KRS spółka będzie działać pod nazwą handlową PGE Energetyka Kolejowa. W związku z tym rozpoczął się także proces rebrandingu zgodnego z przyszłą nazwą firmy.

– PGE Energetyka Kolejowa będzie funkcjonowała jako spółka w ramach Grupy PGE. Celem nowego zarządu będzie integracja z Grupą PGE i pełne wykorzystanie wiedzy, umiejętności i doświadczenia pracowników dla dalszego rozwoju spółki i Grupy PGE – podkreśla Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa. – Chcemy, aby PGE Energetyka Kolejowa dynamicznie rozwijała nowoczesną i bezpieczną kolejową infrastrukturę energetyczną  w Polsce – dodaje.

Grupa PGE jest największym przedsiębiorstwem elektroenergetycznym w Polsce, liderem krajowej transformacji energetycznej i największym producentem energii ze źródeł odnawialnych. Po przejęciu PKP Energetyka długość linii dystrybucyjnych w Grupie wzrosła do ok. 320 tys. km, wg danych pro forma za 2022 r.  łączny wolumen dystrybuowanej energii wynosi ok. 41,4 TWh, a sprzedaży energii ok. 37,3 TWh.

Zwiększamy bezpieczeństwo

– Repolonizacja kluczowych spółek jest ważnym elementem zwiększania bezpieczeństwa Państwa, ale również wzmacniania konkurencyjności polskich przedsiębiorstw oraz całej gospodarki. Jestem przekonany, że PGE w pełni wykorzysta potencjał tej inwestycji dla swojego rozwoju i wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski – komentuje Jacek Sasin, wicepremier i minister aktywów państwowych.

– Kolej jest kluczowym elementem infrastruktury transportowo-logistycznej kraju. Z jednej strony wspiera polską gospodarkę, a z drugiej też oferuje wygodny i szybki transport dla pasażerów w całej Polsce. Przejęcie PKP Energetyka przez Grupę PGE to przywrócenie kontroli Państwa nad strategiczną infrastrukturą kolejową i wzmocnienie bezpieczeństwa kolejowych spółek – dodaje Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Materiał powstał we współpracy z PGE Polską Grupą Energetyczną

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

Green Gas Poland 2023

Green Gas Poland to jedyna konferencja branżowa organizowana przez pracodawców sektora biogazowo-biometanowego. Zagadnienia branżowych centrów umiejętności, międzynarodowych projektów Erasmus+ oraz zapobiegania ekoterroryzmowi to najważniejsze tematy tegorocznej edycji, która odbyła się w pierwszej połowie grudnia w Warszawie.

INNE TEGO AUTORA

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA