fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesHandel bardzo się zmienia i kurczy

Handel bardzo się zmienia i kurczy

Przybyło nam nieco sklepów z odzieżą, szczególnie „ciuchlandii” i warzywniaków, ale znikają apteki i sklepy spożywcze oraz te z elektroniką. W ciągu ostatnich dziesięciu lat zlikwidowano niemal 85 tys. placówek usługowych, zaś rynek handlu detalicznego skurczył się o 22 proc. W Polsce działa obecnie nieco ponad 376 tys. punktów handlu detalicznego.

Od stycznia do końca lipca 2021 r. decyzję o zawieszeniu działalności podjęło około 4 tys. przedsiębiorców prowadzących sklepy – wynika z raportu Dun & Bradstreet. Czy jest to skutek niekorzystnego wpływu „pandemii”? Zawieszonych działalności jest dużo, ich liczba przewyższa o 16 proc. dane z analogicznego okresu poprzedniego roku. A ten także nie był dobrym dla usług rokiem – z oczywistych względów.

Najczęściej zamykane były sklepy z artykułami dla dzieci, biurowymi i piśmienniczymi. Podczas, gdy jeszcze w grudniu 2020 r. działało 5,2 tys. takich sklepów, to na koniec lipca 2021 roku zostało ich już tylko 5 tys.

Przybyło natomiast, ale wcale nie tak dużo, sklepów z artykułami używanymi, obuwiem i galanterią, tytoniem oraz sklepów mięsnych. Przybyło też nieco piekarni, warzywniaków, a także sklepów z wyrobami medycznymi – ale nie są to imponujące wzrosty.

Podczas gdy jeszcze w 2009 r. działało w Polsce blisko 459 tys. punktów sprzedaży detalicznej, to w końcu lipca br. było ich już tylko 376 tysięcy – o 85 tys. punktów detalicznej sprzedaży mniej (o 22 proc.).

Kurczy się rynek promocji „gazetkowej” dla klientów, których w ubiegłym roku było o ponad 17 proc. mniej niż w 2019. Spadła też wielkość gazet reklamowych oraz liczba stron.
Zdaniem Karola Kamińskiego, dyrektora zarządzającego w Grupie AdRetail, dyskonty przyjęły odwrotną strategię niż pozostałe formaty. – Ubywa promocji, a na poważnym minusie są ostatnio sklepy z artykułami dla dzieci, ich liczba spadła o około 87 proc. – powiedział Karol Kamiński agencji MondayNews.

Wyraźnie spadła również liczba placówek sieci RTV-AGD – o ponad 45 proc., następnie sklepów z art. z kategorii kultury i rozrywki – o 38 proc., ale także hipermarketów – o blisko 24 proc.

Z pewnością obraz naturalnych zmian rynkowych w handlu został zaburzony przez koronakryzys. Niepewność co do przyszłości jest ogromna. Ponowne lockdowny i wykluczenie niezaszczepionych z grona klientów mogą spowodować załamanie – szczególnie rynku drobnych usług i sprzedaży.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA