fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportKolejne problemy osłabiają łańcuchy dostaw

Kolejne problemy osłabiają łańcuchy dostaw

Najpierw ogłoszona i ponad dwa lata utrzymywana w stanie alertu pandemia, a teraz wojna na Ukrainie powodują niekończące się problemy z łańcuchami dostaw. Handel drożeje także za sprawą rosnących kosztów nośników energii i paliw. Specyficzne kłopoty dotknęły również polskich kierowców.

Według Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) w marcu znowu pogłębił się, trwający już od dwóch lat, globalny kryzys dostaw. Teraz wojna na Ukrainie oraz szanghajski lockdown podnoszą koszty wysyłki towarów.

To morzem przewozi się ponad 80 procent światowego handlu, a większość towarów płynie w stalowych kontenerach ułożonych tysiącami na statkach. Te transporty obecnie znowu zaczynają się blokować. Blokady wpłyną dodatkowo na światowy wzrost inflacji oraz gospodarki krajów – według MFW taka sytuacja utrzyma się do końca 2022 roku.

MFW opracowało wnioski do raportu zbierając dane na potrzeby opracowania Baltic Dry Index (BDI); dostarczało je 143 krajów w latach 1992-2021. BDI został stworzony przez londyńską Giełdę Bałtycką, która mierzy średni koszt transportu suchych materiałów sypkich na ponad dwudziestu trasach żeglugowych.

Kto traci najwięcej?

Fabryki w całej Europie borykają się z niedoborem oleju napędowego i części zapasowych. Narastają także opóźnienia w transporcie ładunków przez kluczowe bramy Morza Północnego, takie jak port Bremerhaven w Niemczech. Rosnące koszty transportu przyczyniają się do wzrostu cen produktów, uderzając mocno w importerów. Szczególnie odczuwają je państwa, które konsumują większość produktów właśnie z importu – one odnotowują wyższy wzrost inflacji, podobnie jak i te, które są bardziej zintegrowane z globalnymi łańcuchami dostaw. Są to często kraje śródlądowe, a zarazem o niskich dochodach, ale także kraje wyspiarskie.

Import, który rodzi inflację

Ważnym czynnikiem wpływającym na poziom inflacji na świecie są koszty wysyłki towarów: gdy stawki frachtowe podwajają się, inflacja wzrasta o około 0,7 punktu procentowego. Efekt widoczny jest najmocniej dopiero po około roku i utrzymuje się do 18 miesięcy. Wzrost kosztów wysyłki, z jakim mieliśmy do czynienia w 2021 roku, może zwiększyć inflację o około 1,5 punktu procentowego na koniec 2022 roku. Rosnące koszty transportu zwykle uderzają w cenę towarów importowanych już w ciągu dwóch miesięcy, następnie stopniowo odbijają się w cenach producentów, z których wielu wykorzystuje przede wszystkim importowane materiały do produkcji swoich towarów.

Po inwazji Rosji na Ukrainę pojawiły się nowe oznaki globalnego kryzysu. Wzrastają koszty działalności firm, na co przemożny wpływ mają wysokie ceny paliw oraz właśnie materiałów importowanych.

Chaos w transporcie

Droga lądowa czyli transport tirami to drugi, znaczący kanał eksportu-importu. Od 6 kwietnia tego roku, chcąc zostać kierowcą zawodowym, oprócz posiadania prawa jazdy odpowiedniej kategorii należy przejść tzw. kwalifikację wstępną albo przedłużyć ważność swoich zawodowych uprawnień do kierowania. Każdy polski kierowca powinien mieć też założony cyfrowy Profil Kierowcy Zawodowego. Takie przepisy zostały wydane jako rozporządzenie ministra infrastruktury – niestety dopiero w ostatnim możliwym terminie.
Dla przedsiębiorców transportowych i kierowców zawodowych miało być „cyfrowo”, przejrzyściej i łatwiej oraz z dłuższym okresem przejściowo-dostosowawczym. Wprowadzając na szybko źle przygotowane rozporządzenie, firmy szkoleniowe straciły możliwości przygotowania szkoleń oraz – co za tym idzie – zarobkowania. Zablokowano też dostęp do szkoleń dla nowych i obecnych kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym i to w sytuacji, w której ich brakuje. Wkradły się chaos i paraliż. Teraz ruch jest po stronie urzędników, by uspokoić i znormalizować sytuację.

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA