fbpx
sobota, 9 grudnia, 2023
Strona głównaTransportKolejne problemy osłabiają łańcuchy dostaw

Kolejne problemy osłabiają łańcuchy dostaw

Najpierw ogłoszona i ponad dwa lata utrzymywana w stanie alertu pandemia, a teraz wojna na Ukrainie powodują niekończące się problemy z łańcuchami dostaw. Handel drożeje także za sprawą rosnących kosztów nośników energii i paliw. Specyficzne kłopoty dotknęły również polskich kierowców.

Według Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) w marcu znowu pogłębił się, trwający już od dwóch lat, globalny kryzys dostaw. Teraz wojna na Ukrainie oraz szanghajski lockdown podnoszą koszty wysyłki towarów.

To morzem przewozi się ponad 80 procent światowego handlu, a większość towarów płynie w stalowych kontenerach ułożonych tysiącami na statkach. Te transporty obecnie znowu zaczynają się blokować. Blokady wpłyną dodatkowo na światowy wzrost inflacji oraz gospodarki krajów – według MFW taka sytuacja utrzyma się do końca 2022 roku.

MFW opracowało wnioski do raportu zbierając dane na potrzeby opracowania Baltic Dry Index (BDI); dostarczało je 143 krajów w latach 1992-2021. BDI został stworzony przez londyńską Giełdę Bałtycką, która mierzy średni koszt transportu suchych materiałów sypkich na ponad dwudziestu trasach żeglugowych.

Kto traci najwięcej?

Fabryki w całej Europie borykają się z niedoborem oleju napędowego i części zapasowych. Narastają także opóźnienia w transporcie ładunków przez kluczowe bramy Morza Północnego, takie jak port Bremerhaven w Niemczech. Rosnące koszty transportu przyczyniają się do wzrostu cen produktów, uderzając mocno w importerów. Szczególnie odczuwają je państwa, które konsumują większość produktów właśnie z importu – one odnotowują wyższy wzrost inflacji, podobnie jak i te, które są bardziej zintegrowane z globalnymi łańcuchami dostaw. Są to często kraje śródlądowe, a zarazem o niskich dochodach, ale także kraje wyspiarskie.

Import, który rodzi inflację

Ważnym czynnikiem wpływającym na poziom inflacji na świecie są koszty wysyłki towarów: gdy stawki frachtowe podwajają się, inflacja wzrasta o około 0,7 punktu procentowego. Efekt widoczny jest najmocniej dopiero po około roku i utrzymuje się do 18 miesięcy. Wzrost kosztów wysyłki, z jakim mieliśmy do czynienia w 2021 roku, może zwiększyć inflację o około 1,5 punktu procentowego na koniec 2022 roku. Rosnące koszty transportu zwykle uderzają w cenę towarów importowanych już w ciągu dwóch miesięcy, następnie stopniowo odbijają się w cenach producentów, z których wielu wykorzystuje przede wszystkim importowane materiały do produkcji swoich towarów.

Po inwazji Rosji na Ukrainę pojawiły się nowe oznaki globalnego kryzysu. Wzrastają koszty działalności firm, na co przemożny wpływ mają wysokie ceny paliw oraz właśnie materiałów importowanych.

Chaos w transporcie

Droga lądowa czyli transport tirami to drugi, znaczący kanał eksportu-importu. Od 6 kwietnia tego roku, chcąc zostać kierowcą zawodowym, oprócz posiadania prawa jazdy odpowiedniej kategorii należy przejść tzw. kwalifikację wstępną albo przedłużyć ważność swoich zawodowych uprawnień do kierowania. Każdy polski kierowca powinien mieć też założony cyfrowy Profil Kierowcy Zawodowego. Takie przepisy zostały wydane jako rozporządzenie ministra infrastruktury – niestety dopiero w ostatnim możliwym terminie.
Dla przedsiębiorców transportowych i kierowców zawodowych miało być „cyfrowo”, przejrzyściej i łatwiej oraz z dłuższym okresem przejściowo-dostosowawczym. Wprowadzając na szybko źle przygotowane rozporządzenie, firmy szkoleniowe straciły możliwości przygotowania szkoleń oraz – co za tym idzie – zarobkowania. Zablokowano też dostęp do szkoleń dla nowych i obecnych kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym i to w sytuacji, w której ich brakuje. Wkradły się chaos i paraliż. Teraz ruch jest po stronie urzędników, by uspokoić i znormalizować sytuację.

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża transportowa coraz bardziej zadłużona

Rosną długi polskiej branży TSL, która reaguje na to większą ostrożnością w zawieraniu umów z ewentualnymi kontrahentami, czym chce zmniejszyć własne ryzyko finansowe.
2 MIN CZYTANIA

Port Gdańsk najlepszy w Europie!

W 2022 roku port w Gdańsku po raz kolejny odnotował największy przyrost wolumenu przeładunku towarów w całej Europie.
2 MIN CZYTANIA

Nadchodzi likwidacja samochodów spalinowych!

Podczas sejmowej konferencji prasowej poseł na Sejm Bartłomiej Pejo, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. obrony kierowców oraz poseł Krzysztof Mulawa z Konfederacji wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec planowanej faktycznej likwidacji samochodów spalinowych w Polsce.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przedsiębiorca powinien określić, jakich korzyści spodziewa się po sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja nie jest już tylko w kręgu zainteresowania dużych przedsiębiorców, ale coraz częściej także małych i średniej wielkości firm.
2 MIN CZYTANIA

MŚP trzonem polskiej gospodarki?

Co prawda małe i średnie przedsiębiorstwa przynoszą polskiej gospodarce niemal co drugą złotówkę generując 49,6 proc. PKB, ale w największym stopniu jest to zasługa mikroprzedsiębiorstw, a nie firm małych i średniej wielkości. Jest jeszcze jedna rzecz, która może decydować o tym, że sytuacja tego sektora nie jest tak różowa, jak niektórzy chcieliby ją malować.
3 MIN CZYTANIA

Niewola pod maską demokracji i rozwoju [RECENZJA]

Czy w Polsce można kupić sobie ustawę gospodarczą? Przynieść ją w teczce? Oczywiście. O ile zrobi się to dyskretnie. W książce „Hitman – nowe wyznania ekonomisty od brudnej roboty” John Perkins, były lobbysta pokazuje, jak się to, na ogromną skalę, robi na świecie.
7 MIN CZYTANIA