fbpx
wtorek, 26 września, 2023
Strona głównaBiznesKto wygrany – kto przegrany na kryzysie

Kto wygrany – kto przegrany na kryzysie

Koronakryzys uderzył przede wszystkim w sektor MŚP torpedując jego możliwości rozwoju – nie pozostawia wątpliwości nowy raport Ernst&Young. Blisko 60 proc. firm, głównie małych i średniej wielkości, zrezygnowało z inwestycji planowanych jeszcze przed ogłoszeniem pandemii.

Chociaż w biznesie oceny ostatniego, kryzysowego roku, są ogólnie raczej neutralne (bo przy 36 proc. przedsiębiorców oceniających źle sytuację swoich firm, 33 proc. ocenia ją pozytywnie, a 30 proc. neutralnie), to najwięcej optymizmu mają firmy duże i średniej wielkości, w tym przede wszystkim – produkcyjne i budowlane. Natomiast najgorzej postrzegają swoją sytuację mikroprzedsiębiorstwa. Tu spadek przychodów o co najmniej jedną czwartą wskazało aż 65 proc. firm.

Znacząco „oberwały” koronakryzysem firmy usługowe, w tym także (ale nie tylko) powiązane z turystyką. Aż 95 proc. przedstawicieli branży hotelarskiej i gastronomicznej ocenia sytuację swojej firmy jako złą. W oczach samych przedsiębiorców branże, które najbardziej straciły z powodu pandemii, to właśnie turystyka i hotele oraz gastronomia, rozrywka i sport. Ponad połowa wszystkich przedsiębiorców sygnalizuje, że przez ostatni rok ich przychody spadły o co najmniej 25 proc.

źródło: E&Y, raport „Rok z COVID-19 oczami polskich przedsiębiorców” 

Tarcze chroniły głównie duże firmy

Ponad połowa przedsiębiorstw, próbując dostosować się do wymogów pandemicznych, „zjadała” swoje oszczędności. W tym kontekście raport demitologizuje pojawiającą się czasem opinie o szczególnym znaczeniu rządowych tarcz jako osłony MŚP mającej amortyzować skutki epidemicznych obostrzeń. Owszem, tarcze pomogły, ale przede wszystkim dużym przedsiębiorstwom.
– Wśród mikro i małych firm relatywnie dużym zainteresowaniem cieszyła się natomiast dedykowana im pożyczka ze środków Funduszu Pracy i zwolnienia ze składek ZUS – czytamy w raporcie.

Przedsiębiorcom doskwierał (i doskwiera nadal) przede wszystkim spadek liczby klientów (48 proc. wskazań) oraz wysokie koszty bieżącej działalności (44 proc. wskazań). Pomimo tego, ogromnej większości właścicieli firm udało się otrzymać zatrudnienie na tym samym poziomie, co przed pandemią, a 8 proc. nawet zwiększyła liczbę pracowników. Z drugiej jednak strony prawie 60 proc. przedsiębiorców jest zmuszonych zrezygnować z planowanych inwestycji.


źródło: E&Y, „Rok z COVID-19 oczami polskich przedsiębiorców”

Najwyższa pora to kończyć

Firmy oczekują obecnie od rządu przede wszystkim zniesienia restrykcji związanych z pandemią, a nie dotacji i rekompensat i mówi o tym aż 44 proc. przedsiębiorców. Chcą też, by podatki odprowadzane były jedynie od opłaconych faktur i jest to jak najbardziej logiczne. Tak jak zdecydowanie logicznym jest wygaszenie pandemicznej histerii i pozwolenie gospodarce na powrót do normalnego funkcjonowania.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Nowy program grantowy dla MŚP

Z nowego programu wsparcia cyfryzacji firm, który wkrótce ma ruszyć, skorzystają firmy produkcyjne oraz świadczące usługi na rzecz przemysłu.
2 MIN CZYTANIA

Wszyscy tracą grube miliony na strajku scenarzystów w Hollywood

Trwający od maja protest amerykańskich scenarzystów sparaliżował pracę wielu studiów filmowych, doprowadził do opóźnień wielu premier oraz utraty pracy przez tysiące osób.
< 1 MIN CZYTANIA

Firmy technologiczne wydają setki milionów euro na lobbing w Brukseli

Największe technologiczne przedsiębiorstwa całego świata nie oszczędzają na funduszach, dzięki którym wywierają wpływ na kształt procesów legislacyjnych w unijnych instytucjach.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Nowy program grantowy dla MŚP

Z nowego programu wsparcia cyfryzacji firm, który wkrótce ma ruszyć, skorzystają firmy produkcyjne oraz świadczące usługi na rzecz przemysłu.
2 MIN CZYTANIA

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Nasi przedsiębiorcy konfrontują się z bezprecedensowymi wyzwaniami, a jednocześnie wykazują zadziwiającą odporność i wiarę w dobrą przyszłość swoich biznesów.
3 MIN CZYTANIA

Koncerny samochodowe szpiegują swoich klientów!

Producenci samochodów nie tylko nie chronią prywatności klientów, ale gromadzone na ich temat – także intymne – informacje sprzedają firmom marketingowym. Gotowi są nawet, na każde wezwanie, przekazać je władzom czy organom ścigania.
3 MIN CZYTANIA