W Polsce przybywa grono konsumentów dóbr luksusowych, których zarobki przekraczają 50 tys. zł miesięcznie – wynika z raportu firmy doradczej KPGM.

Pexels.com

W 2020 r. w naszym kraju było 77 tys. takich osób, czyli o ponad 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeśli chodzi o osoby zarabiające powyżej 1 mln zł brutto rocznie, to było ich ponad 35 tys. Poza tym w 2020 r. w naszym kraju mieszkało 284 tys. osób o dochodach powyżej 20 tys. zł miesięcznie. Z kolei w 2021 r. łączna wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wyniosła niemal 30 miliardów złotych.

Analitycy KPGM podkreślili, że do wzrostu wydatków polskich konsumentów na produkty i usługi luksusowe przyczynił się wyłącznie jeden – i to największy segment, czyli sprzedaż samochodów premium i luksusowych.

„Oprócz branży motoryzacyjnej najlepiej radzi sobie segment alkoholi, którego wartość w 2021 r. wyniosła 1,2 mld zł i który prawdopodobnie już w 2022 r. osiągnie wartość sprzedaży sprzed załamania rynku” – napisano w raporcie.

Grupą docelową rynku dóbr luksusowych są ludzie bardzo bogaci, czyli zarabiający ponad 1 mln zł brutto rocznie. Najwięcej takich osób w 2020 r. mieszkało na Mazowszu (ponad 8 tys.), w Wielkopolsce (ponad 4 tys.) oraz w Małopolsce (ponad 3 tys.). Największy wzrost liczby takich podatników odnotowano natomiast w województwie kujawsko-pomorskim, w 2020 r. było ich o 97,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

W Polsce mieszka też ponad 149 tys. osób zaliczanych do grona HNWI, czyli high net worth individuals, mających majątek netto w wysokości minimum 1 mln dol. Jest ich bezwzględnie więcej niż w Portugalii, Finlandii, Grecji oraz Czechach, choć najwięcej takich podatników jest w Niemczech, gdzie mieszka ich ponad 2,9 mln. Kolejne były Wielka Brytania i Francja, gdzie mieszka ponad 2,5 mln HNWI.

PAP

Poprzedni artykułA czy ty założyłbyś własny biznes?
Następny artykułSzkolnictwo zawodowe w Polsce – szkoły muszą kształcić na potrzeby rynku pracy