fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaArchiwumNakłady inwestycyjne na rozwój infrastruktury kolejowej mają w 2020 r. wzrostnąć o...

Nakłady inwestycyjne na rozwój infrastruktury kolejowej mają w 2020 r. wzrostnąć o 30 proc.

– Zakładamy, że w roku 2020 wykonamy inwestycje na poziomie finansowym o ok. 30 proc. wyższym, niż w roku 2019 i powinny się zamknąć kwotą 14-15 mld zł – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Polskiej Agencji Prasowej.

– Rok przyszły będzie dla nas rokiem kontynuacji inwestycji. Po modernizacji będą kolejne odcinki linii łączącej Kraków z Katowicami. Obecnie są tam prace wykończeniowe między Trzebinią i Krzeszowicami – mówi Merchel.

Prezes PLK zaznaczył, że bardzo istotnym projektem jest modernizacja fragmentu linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. Są tam dobudowywane dwa tory, co spowoduje, że przez centrum Krakowa będą mogły niezależnie przemieszczać się pociągi dalekobieżne i podmiejskie. To daje dużo większe możliwości.

– Prace te będą bardzo intensywne i zakładamy, że do eksploiatacji oddamy kolejne mosty przez Wisłę. Łącznie będą trzy przeprawy – dwie jednotorowe i jedna z dwoma torami, co oznacza, że przez Wisłę będzie również linia czterotorowa – informuje Merchel.

Prezes zapowiada, że w przyszłym roku na ukończeniu będzie modernizacja linii Warszawa – Poznań.

– Będziemy też kontynuowali modernizację linii z Warszawy do Radomia, którą rozpoczęliśmy w tym roku. Linia ta będzie przejezdna już w trzecim kwartale roku 2020, a ostateczne zakończenie inwestycji zaplanowaliśmy na połowę roku 2021. Będziemy też kontynuować modernizację linii pomiędzy Otwockiem a Lublinem – zapowiada prezes PLK.

Dalej Merchel informuje, że kontynuowane w przyszłym roku będą prace, których zadaniem jest ułatwienie dostępu do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Łączna wartość tych robót to ok. 4,5 mld zł. Ich zakończenie planowane jest na rok 2021.

– Nowe projekty, które rozpoczniemy w przyszłym roku i o których warto wspomnieć, to przede wszystkim Warszawa Zachodnia. W styczniu 2020 roku otworzymy oferty w przetargu na realizację przebudowy tej stacji i zakładamy, że w ciągu pół roku wybierzemy wykonawcę – zapowiada Merchel.

– Jesienią przyszłego roku wybrany przez nas wykonawca powinien przystąpić do prac, które będą prowadzone w systemie +buduj+, czyli z już przygotowaną dokumentacją – dodał prezes PLK.

Prezes zaznaczył także, że nim ruszy przebudowa Dworca Zachodniego, otwarta zostanie Warszawa Główna i zakończona będzie przebudowa Warszawy Gdańskiej.

Ponadto Merchel zapowiada, że z początkiem roku podpisana zostanie umowa na modernizację linii Czyżew – Białystok, która jest częścią linii Warszawa – Białystok, a co za tym idzie, stanowi część międzynarodowej trasy Rail-Baltica.

– W ramach tej inwestycji przebudujemy też samą stację Białystok, która jest jedną z ostatnich na sieci kolejowej wypozażoną w urządzenia mechaniczne ręczne – zaznaczył prezes PLK.

Merchel informuje, że Spółka kończy prace nad wykonaniem dokumentacji projektowej dla linii średnicowej i Warszawy Wschodniej.

Prezes PLK powiedział, że aktualnie w całym kraju trwa łącznie ok. 200 budów, gdzie prowadzone są prace na zlecenie PKP PLK S.A.

JS/PAP

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

Green Gas Poland 2023

Green Gas Poland to jedyna konferencja branżowa organizowana przez pracodawców sektora biogazowo-biometanowego. Zagadnienia branżowych centrów umiejętności, międzynarodowych projektów Erasmus+ oraz zapobiegania ekoterroryzmowi to najważniejsze tematy tegorocznej edycji, która odbyła się w pierwszej połowie grudnia w Warszawie.

INNE TEGO AUTORA

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA