fbpx
piątek, 14 czerwca, 2024
Strona głównaArchiwumNakłady inwestycyjne na rozwój infrastruktury kolejowej mają w 2020 r. wzrostnąć o...

Nakłady inwestycyjne na rozwój infrastruktury kolejowej mają w 2020 r. wzrostnąć o 30 proc.

– Zakładamy, że w roku 2020 wykonamy inwestycje na poziomie finansowym o ok. 30 proc. wyższym, niż w roku 2019 i powinny się zamknąć kwotą 14-15 mld zł – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Polskiej Agencji Prasowej.

– Rok przyszły będzie dla nas rokiem kontynuacji inwestycji. Po modernizacji będą kolejne odcinki linii łączącej Kraków z Katowicami. Obecnie są tam prace wykończeniowe między Trzebinią i Krzeszowicami – mówi Merchel.

Prezes PLK zaznaczył, że bardzo istotnym projektem jest modernizacja fragmentu linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. Są tam dobudowywane dwa tory, co spowoduje, że przez centrum Krakowa będą mogły niezależnie przemieszczać się pociągi dalekobieżne i podmiejskie. To daje dużo większe możliwości.

– Prace te będą bardzo intensywne i zakładamy, że do eksploiatacji oddamy kolejne mosty przez Wisłę. Łącznie będą trzy przeprawy – dwie jednotorowe i jedna z dwoma torami, co oznacza, że przez Wisłę będzie również linia czterotorowa – informuje Merchel.

Prezes zapowiada, że w przyszłym roku na ukończeniu będzie modernizacja linii Warszawa – Poznań.

– Będziemy też kontynuowali modernizację linii z Warszawy do Radomia, którą rozpoczęliśmy w tym roku. Linia ta będzie przejezdna już w trzecim kwartale roku 2020, a ostateczne zakończenie inwestycji zaplanowaliśmy na połowę roku 2021. Będziemy też kontynuować modernizację linii pomiędzy Otwockiem a Lublinem – zapowiada prezes PLK.

Dalej Merchel informuje, że kontynuowane w przyszłym roku będą prace, których zadaniem jest ułatwienie dostępu do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Łączna wartość tych robót to ok. 4,5 mld zł. Ich zakończenie planowane jest na rok 2021.

– Nowe projekty, które rozpoczniemy w przyszłym roku i o których warto wspomnieć, to przede wszystkim Warszawa Zachodnia. W styczniu 2020 roku otworzymy oferty w przetargu na realizację przebudowy tej stacji i zakładamy, że w ciągu pół roku wybierzemy wykonawcę – zapowiada Merchel.

– Jesienią przyszłego roku wybrany przez nas wykonawca powinien przystąpić do prac, które będą prowadzone w systemie +buduj+, czyli z już przygotowaną dokumentacją – dodał prezes PLK.

Prezes zaznaczył także, że nim ruszy przebudowa Dworca Zachodniego, otwarta zostanie Warszawa Główna i zakończona będzie przebudowa Warszawy Gdańskiej.

Ponadto Merchel zapowiada, że z początkiem roku podpisana zostanie umowa na modernizację linii Czyżew – Białystok, która jest częścią linii Warszawa – Białystok, a co za tym idzie, stanowi część międzynarodowej trasy Rail-Baltica.

– W ramach tej inwestycji przebudujemy też samą stację Białystok, która jest jedną z ostatnich na sieci kolejowej wypozażoną w urządzenia mechaniczne ręczne – zaznaczył prezes PLK.

Merchel informuje, że Spółka kończy prace nad wykonaniem dokumentacji projektowej dla linii średnicowej i Warszawy Wschodniej.

Prezes PLK powiedział, że aktualnie w całym kraju trwa łącznie ok. 200 budów, gdzie prowadzone są prace na zlecenie PKP PLK S.A.

JS/PAP

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Zapraszamy na 22. Międzynarodową Konferencję Baltic Management Development Association

W imieniu Zarządu BMDA, Collegium Prometricum oraz naszym – jako Patrona Medialnego wydarzenia, mamy zaszczyt zaprosić do udziału w 22. Międzynarodowej Konferencji BMDA (Baltic Management Development Association) pod hasłem „Mastering the Future: AI Impact on Business Models and Practice”. Konferencja odbędzie się w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku w dniach 25–26 kwietnia 2024 r.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

INNE TEGO AUTORA

Demografia odporna na finansowe dopalacze. Dzieci to nie koszty, ale inwestycja kapitałowa

Centrum im. Adama Smitha szacuje, że koszt wychowania jednego dziecka w Polsce w roku 2024 (do osiągnięcia osiemnastego roku życia i według stanu na koniec poprzedniego roku) wyniósł 346 tys. zł (1602 zł miesięcznie), a dwójki dzieci wyniósł 579 tys. zł.
3 MIN CZYTANIA

Niemal połowa polskich dzieci między 15. a 18. rokiem życia pracuje [RAPORT]

Warsaw Enterprise Institute postanowił z okazji Dnia Dziecka zbadać, jak w praktyce wyglądają doświadczenia Polaków z pracą w wieku nastoletnim. Czy to powszechne zjawisko, czy może marginalne?
3 MIN CZYTANIA

Wskaźnik Bogactwa Narodów 2024. Sprawdź, na którym miejscu jest Polska

Warsaw Enterprise Institute opublikował IV edycję Wskaźnika Bogactwa Narodów, wyjątkowego Indeksu, który oprócz PKB mierzy także jakość wydatków publicznych. Brane są pod uwagę państwa należące do Unii Europejskiej i OECD. Miejsca na podium zajmują Irlandia, Szwajcaria oraz Norwegia, której w tym roku udało się wyprzedzić Stany Zjednoczone. Polska zajmuje dopiero 27. pozycję na 38 gospodarek i 18. pozycję w UE. Jest to wynik przyzwoity, ale nie zadowalający.
3 MIN CZYTANIA