W pierwszej połowie 2023 roku sektor mleczarski w Polsce odnotował zagregowaną stratę wynoszącą 14 mln złotych – poinformował Portal Spożywczy. Jest to skutek postępującego wzrostu kosztów prowadzenia działalności w warunkach spadających przychodów.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 roku przychody polskiej branży mleczarskiej były o 4 proc. niższe w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Wypowiadający się dla Portalu Spożywczego Grzegorz Rykaczewski, ekspert rynku Agrifood w Banku Pekao S.A., wyjaśnił, że wyniki były gorsze pomimo tego, że od początku roku firmy obniżają ceny skupu mleka surowego. Wzrost kosztów energii i pracy były jednak nie do przeskoczenia.
Obecna sytuacja na rynku jest najmniej odczuwalna dla największych firm, które mają silną markę, mocną ekspozycję eksportową oraz prowadzą działalność na dużą skalę. Mowa tu o przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 250 osób. W 2021 roku udział takich firm w łącznych przychodach wyniósł aż 78 proc., podczas gdy jeszcze w 2012 roku było to 69 proc. Mniejsze firmy są też bardziej podatne na deficyty, a według przytaczanych przez eksperta danych, w okresie 2015-2021 średnio 14 proc. dużych podmiotów wykazywało stratę brutto, podczas gdy w przypadku średnich firm było to aż 29 proc.
Zdaniem Grzegorza Rykaczewskiego tegoroczne pogorszenie koniunktury najpewniej też mocniej odbije się na średnich podmiotach, a potwierdzeniem tego może być nasilenie tendencji konsolidacyjnych obserwowane w krajowym przetwórstwie.
Źródło: www.portalspozywczy.pl
https://fpg24.pl/trudny-czas-dla-producentow-mleka/