W 2022 r. wartość polskiego eksportu zbliżyła się do psychologicznej bariery 300 mld euro.

nadwyżka w handlu zagranicznym kwiecień 2021 - grafika wpisu

Łukasz Grabowski z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu poinformował, że od stycznia do października 2022 r. wartość polskiego eksportu wyniosła prawie 285 mld euro. Dyrektor Centrum Eksportu PAIH dodał, że w ciągu ostatnich trzydziestu lat polski eksport wzrósł ponaddwudziestopięciokrotnie.

Wraz ze wzrostem wartości polskiego eksportu rośnie też jego wolumen. Zdaniem Łukasza Grabowskiego wysoki poziom wartości eksportu to efekt m.in. zmieniających się warunków finansowych w światowej gospodarce oraz rosnących cen dóbr i usług.

– Jesteśmy, jako kraj, blisko wejścia do TOP-20 największych światowych eksporterów – powiedział Łukasz Grabowski. – Wśród największych odbiorców polskich towarów można wymienić Niemcy, Czechy i Francję. Nasi eksporterzy coraz śmielej wychodzą jednak również poza Europę.

Łukasz Grabowski dodał też, że polscy inwestorzy coraz bardziej interesują się eksportem do Afryki, Azji i na Bliski Wschód. W przypadku Afryki plusem jest najwyższy na świecie przyrost naturalny, a jeśli chodzi o pozostałe regiony można mówić o dynamicznym rozwoju gospodarczym i rosnącej sile nabywczej. W Azji coraz bardziej cenione są polskie kosmetyki oraz żywność. Z uwagi na wojnę na Ukrainie znacznie spadł polski eksport do naszych sąsiadów – Białorusi, Rosji i Ukrainy.

Na korzyść Polski działa też fakt, że rośnie liczba firm, które korzystają z zapisów w umowach o wolnym handlu, które to umowy Unia Europejska zawarła m.in. z Norwegią, Szwajcarią, krajami bałkańskimi, ale także z Koreą Południową, Singapurem, Wietnamem, Japonią czy Kanadą.

– Trwają prace nad wdrożeniem umowy pomiędzy UE i krajami Ameryki Południowej, zrzeszonymi w organizacji Mercosur, a także z Australią czy Nową Zelandią – powiedział Łukasz Grabowski.

Polskie Radio 24

Poprzedni artykułPolska cebula górą!
Następny artykułPolacy zmienili zachowania zakupowe