Urząd Komunikacji Elektronicznej przygotował „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”, z którego wynika, że wartość sektora usług pocztowych w Polsce stale rośnie. Przyczyniają się do tego głównie rosnące wolumeny produktów nabywanych przez Polaków drogą internetową.
E-commerce napędza branżę kurierską
URE zauważył, że tempo wzrostu wartości polskiego rynku usług pocztowych znacznie przekracza tempo rozwoju całej polskiej gospodarki. W 2022 r. wartość tej branży w Polsce wyniosła 14,4 mld zł, czyli o 1,5 mld zł więcej niż w 2021 r. Stanowi to wzrost o 11,4 proc. rok do roku, podczas gdy stopa wzrostu PKB Polski wyniosła 5,1 proc. Poza wzrostem wartości rynku, w górę o 1,1 proc. w stosunku do 2021 r. wzrósł ogólny wolumen zrealizowanych usług pocztowych, który w 2022 r. wyniósł 1,96 mld sztuk.
Najważniejszą rolę na rynku w 2022 roku odgrywała – jako operator wyznaczony – Poczta Polska, która zrealizowała w strumieniach krajowym i zagranicznym 1 085,0 mln usług (55,5 proc. udziału w wolumenie ogółem), co przełożyło się na 5 284,1 mln zł przychodu (36,8 proc. udziału w przychodach ogółem
– napisano w raporcie.
Najpopularniejszą usługą w 2022 r. były przesyłki listowe, których przyjęto do obrotu prawie 896 mln sztuk, co stanowi spadek o 8,2 proc. rok do roku. Jeśli chodzi o przesyłki kurierskie i tradycyjne paczki pocztowe, to w 2022 r. zrealizowano ich 921 mln sztuk, czyli o 14,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Razem ze wzrostem liczby przesyłek kurierskich o 15,4 proc. wzrosły też przychody z tego tytułu, co oznacza, że to kolejny rok z rzędu z takim wzrostem.
Wzrosty liczby przesyłek kurierskich w ostatnich latach to efekt rozwoju handlu internetowego, który szczególnie zakwitł w trakcie pandemii koronawirusa. W ostatnim roku nastąpiło tu co prawda spowolnienie, ale i tak sektor kurierski w Polsce rozwija się ciągle prężnie i podobne perspektywy ma również na przyszłość.