fbpx
niedziela, 8 grudnia, 2024
Strona głównaFinansePolskie firmy zainteresowane koncepcją embedded finance

Polskie firmy zainteresowane koncepcją embedded finance

Polski sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest zainteresowany koncepcją embedded finance.

Badanie „The Embedded Finance Report” przeprowadzone na zlecenie Ayden i Boston Consulting Group wykazało, że aż 64 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce jest zainteresowanych koncepcją wbudowanych produktów finansowych (embedded finance). Rozwiązanie to zakłada włączenie usług bankowych do przedsiębiorstwa niefinansowego.

Dzięki koncepcji embedded finance firmy mogą zaspokajać wiele potrzeb związanych z bankowością w jednym miejscu.

– Niezależnie, czy chodzi o płatności, ekspresowe pożyczki, czy wypłaty tego samego dnia – wbudowane produkty finansowe są w stanie znacznie ułatwić codzienne prowadzenie działalności – powiedział ekspert technologii finansowych w Adyen Jakub Czerwiński.

Technologie wbudowanych finansów umożliwiają założenie rachunku bankowego bezpośrednio na platformie e-commerce, pozwalając sprzedającym na zarządzanie swoimi finansami w miejscu prowadzenia biznesu (bez udziału zewnętrznych stron). Największą korzyścią wydaje się np. uzyskanie natychmiastowego dostępu do swoich środków i brak konieczności oczekiwania na przelew z innego banku (zarówno dla właściciela platformy, jak i jej użytkowników/sprzedawców).

Jak się okazuje, aż 73 proc. małych i średnich przedsiębiorstw z Polski ma potrzebę rozliczeń w tym samym dniu (a nawet szybciej), zaś 27 proc. z tej grupy chciałoby korzystać z natychmiastowych rozliczeń wiele razy w ciągu dnia, a 29 proc. przy każdej transakcji. Dzisiaj 36 proc. polskich firm z sektora MŚP otrzymuje pieniądze w ciągu 24 godzin.

Problemem polskich firm jest natomiast długi czas oczekiwania na pieniądze z pożyczek krótkoterminowych. W wielu przypadkach jest to nawet 2 tygodnie, przez co aż jedna czwarta polskich firm decyduje się na rozwiązania nieformalne, jak przelew z prywatnego konta (16 proc.) lub pomoc przyjaciół/rodziny (7 proc.). Koncepcja embedded finance umożliwia uzyskanie pożyczki krótkoterminowej przez platformę na podstawie historii handlowej i odpowiedniego rozwiązania, które pozwoli na automatyczne spłacanie długu  bieżącymi przychodami ze sprzedaży. Proces zachodzi w tle działalności, a firma może wykorzystać natychmiastowe środki do zaspokojenia wrażliwych czasowo potrzeb, by utrzymać płynność finansową.

ISBnews

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA