Polski sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest zainteresowany koncepcją embedded finance.

Pexels.com

Badanie „The Embedded Finance Report” przeprowadzone na zlecenie Ayden i Boston Consulting Group wykazało, że aż 64 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce jest zainteresowanych koncepcją wbudowanych produktów finansowych (embedded finance). Rozwiązanie to zakłada włączenie usług bankowych do przedsiębiorstwa niefinansowego.

Dzięki koncepcji embedded finance firmy mogą zaspokajać wiele potrzeb związanych z bankowością w jednym miejscu.

– Niezależnie, czy chodzi o płatności, ekspresowe pożyczki, czy wypłaty tego samego dnia – wbudowane produkty finansowe są w stanie znacznie ułatwić codzienne prowadzenie działalności – powiedział ekspert technologii finansowych w Adyen Jakub Czerwiński.

Technologie wbudowanych finansów umożliwiają założenie rachunku bankowego bezpośrednio na platformie e-commerce, pozwalając sprzedającym na zarządzanie swoimi finansami w miejscu prowadzenia biznesu (bez udziału zewnętrznych stron). Największą korzyścią wydaje się np. uzyskanie natychmiastowego dostępu do swoich środków i brak konieczności oczekiwania na przelew z innego banku (zarówno dla właściciela platformy, jak i jej użytkowników/sprzedawców).

Jak się okazuje, aż 73 proc. małych i średnich przedsiębiorstw z Polski ma potrzebę rozliczeń w tym samym dniu (a nawet szybciej), zaś 27 proc. z tej grupy chciałoby korzystać z natychmiastowych rozliczeń wiele razy w ciągu dnia, a 29 proc. przy każdej transakcji. Dzisiaj 36 proc. polskich firm z sektora MŚP otrzymuje pieniądze w ciągu 24 godzin.

Problemem polskich firm jest natomiast długi czas oczekiwania na pieniądze z pożyczek krótkoterminowych. W wielu przypadkach jest to nawet 2 tygodnie, przez co aż jedna czwarta polskich firm decyduje się na rozwiązania nieformalne, jak przelew z prywatnego konta (16 proc.) lub pomoc przyjaciół/rodziny (7 proc.). Koncepcja embedded finance umożliwia uzyskanie pożyczki krótkoterminowej przez platformę na podstawie historii handlowej i odpowiedniego rozwiązania, które pozwoli na automatyczne spłacanie długu  bieżącymi przychodami ze sprzedaży. Proces zachodzi w tle działalności, a firma może wykorzystać natychmiastowe środki do zaspokojenia wrażliwych czasowo potrzeb, by utrzymać płynność finansową.

ISBnews

Poprzedni artykułNowej epidemii raczej nie będzie. Brakuje na nią pieniędzy
Następny artykułCzy Ukraińcy staną się lekiem na polską zapaść demograficzną?