fbpx
poniedziałek, 2 grudnia, 2024
Strona głównaTransportPonad 47 mln euro z UE na kolej w Polsce

Ponad 47 mln euro z UE na kolej w Polsce

Ponad 47 mln zł euro przyznała Polsce Komisja Europejska na pięć projektów kolejowych. Dwa z nich związane są z Centralnym Portem Komunikacyjnym - środki przeznaczono m.in. na zaprojektowanie tunelu dalekobieżnego KDP w Łodzi i odcinka KDP między Warszawą i Poznaniem.

Chcieliśmy zakomunikować rzecz niezwykle ważną, ona może w skali środków nie jest gigantyczna, ale pokazuje skuteczność działań w segmencie, który parę lat temu w ogóle nie był znany. Wczoraj Komisja Europejska rozstrzygnęła konkurs w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF) na projekty, które będą dofinansowane ze środków bezpośrednio KE. (…) Z budżetu 300 mln euro przy tym rozstrzygnięciu Polska wygrała 47 mln euro – to jedna szósta z puli dla wszystkich krajów europejskich. Na 100 projektów, które tam konkurowały, wygrało pięć z Polski – podkreślił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Dofinansowanie z instrumentu Łącząc Europę przyznano pięciu projektom z Polski. Kolejne dwa znalazły się na liście rezerwowej i otrzymają dofinansowanie pod warunkiem pozyskania brakujących środków krajowych.

Jak zauważył Buda, dwa ze zwycięskich projektów związane są bezpośrednio z Łodzią. Jeden dotyczy dokumentacji projektowej dla budowy tunelu dalekobieżnego pod miastem na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), a drugi dokumentacji przedprojektowej dla nowej linii kolejowej na odcinku Warszawa – Łódź Niciarniana oraz Sieradz Północny – Poznań; również jest to inwestycja związana z CPK.

Pozostałe dofinansowane projekty to prace na linii kolejowej Rzeszów – Medyka (PKP PLK) oraz prace przygotowawcze dla rozbudowy infrastruktury dostępu w Porcie Gdynia. KE przeznaczy na nie łącznie ponad 26 mln euro, natomiast ponad 18 mln euro zarezerwowano na prace na linii kolejowej E59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki.

Jak zauważył wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała, pozyskane środki nie wynikały z polskiego „koszyka narodowego” w UE, lecz były pieniędzmi, o które trzeba było konkurować z projektami z całej Europy.

– Okazało się, że w merytorycznej konkurencji projekty polskie są najlepsze i wygrywają. Polska zdobywa największa pulę środków, a w ramach Polski również CPK. To pokazuje, że program inwestycyjny CPK jest postrzegany również na arenie europejskiej jako program najwyższej jakości – zaznaczył Horała.

Wiceminister przypomniał, że w Łodzi trwa już budowa tunelu średnicowego dla kolei konwencjonalnej. Dzięki projektowi CPK zostanie on uzupełniony o drugi tunel, służący przejazdom kolei dużych prędkości.

– Dzięki tej inwestycji to miejsce – Dworzec Łódź Fabryczna, który obecnie jest dworcem końcowym i nie generuje zbyt dużego ruchu pasażerów – będzie miejscem, przez które przebiegał będzie cały ruch na osi wschód – zachód (…) Będzie tu tętniło życie, będzie więcej pasażerów, którzy łatwiej będą mogli z Łodzi i przez Łódź na cały świat podróżować – wyjaśnił wiceminister infrastruktury.

Dodał, że w przypadku tunelu rozstrzygnięto już przetarg na jego projektowanie. Z kolei drugi projekt dotyczący linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Poznań jest również zaawansowany.

– Chciałbym podkreślić wyraźnie, że są to środki dodatkowe, które wygraliśmy dla Polski. Program CPK jest tak atrakcyjny z punktu widzenia KE i funduszy europejskich, z punktu widzenia Zielonego Ładu, że jest narzędziem uzyskiwania dla Polski środków, które w innym przypadku trafiłyby do innych krajów Europy. A tak możemy je inwestować w kraju z korzyścią dla naszej gospodarki i mieszkańców – podkreślił Horała.

PAP

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Fundacja rodzinna – obrót majątkiem z podatkiem czy bez?

W przypadku gdy fundacja rodzinna nabędzie nieruchomość lub inne mienie, a następnie je odsprzeda, narazi się na konieczność zapłaty 25-procentowego podatku dochodowego. Wbrew stanowisku fiskusa nie będzie jednak podlegać opodatkowaniu, jeśli nabyty majątek wniesie aportem do spółki.
3 MIN CZYTANIA

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA