fbpx
sobota, 23 września, 2023
Strona głównaTransportPonad 47 mln euro z UE na kolej w Polsce

Ponad 47 mln euro z UE na kolej w Polsce

Ponad 47 mln zł euro przyznała Polsce Komisja Europejska na pięć projektów kolejowych. Dwa z nich związane są z Centralnym Portem Komunikacyjnym - środki przeznaczono m.in. na zaprojektowanie tunelu dalekobieżnego KDP w Łodzi i odcinka KDP między Warszawą i Poznaniem.

Chcieliśmy zakomunikować rzecz niezwykle ważną, ona może w skali środków nie jest gigantyczna, ale pokazuje skuteczność działań w segmencie, który parę lat temu w ogóle nie był znany. Wczoraj Komisja Europejska rozstrzygnęła konkurs w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF) na projekty, które będą dofinansowane ze środków bezpośrednio KE. (…) Z budżetu 300 mln euro przy tym rozstrzygnięciu Polska wygrała 47 mln euro – to jedna szósta z puli dla wszystkich krajów europejskich. Na 100 projektów, które tam konkurowały, wygrało pięć z Polski – podkreślił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Dofinansowanie z instrumentu Łącząc Europę przyznano pięciu projektom z Polski. Kolejne dwa znalazły się na liście rezerwowej i otrzymają dofinansowanie pod warunkiem pozyskania brakujących środków krajowych.

Jak zauważył Buda, dwa ze zwycięskich projektów związane są bezpośrednio z Łodzią. Jeden dotyczy dokumentacji projektowej dla budowy tunelu dalekobieżnego pod miastem na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), a drugi dokumentacji przedprojektowej dla nowej linii kolejowej na odcinku Warszawa – Łódź Niciarniana oraz Sieradz Północny – Poznań; również jest to inwestycja związana z CPK.

Pozostałe dofinansowane projekty to prace na linii kolejowej Rzeszów – Medyka (PKP PLK) oraz prace przygotowawcze dla rozbudowy infrastruktury dostępu w Porcie Gdynia. KE przeznaczy na nie łącznie ponad 26 mln euro, natomiast ponad 18 mln euro zarezerwowano na prace na linii kolejowej E59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki.

Jak zauważył wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała, pozyskane środki nie wynikały z polskiego „koszyka narodowego” w UE, lecz były pieniędzmi, o które trzeba było konkurować z projektami z całej Europy.

– Okazało się, że w merytorycznej konkurencji projekty polskie są najlepsze i wygrywają. Polska zdobywa największa pulę środków, a w ramach Polski również CPK. To pokazuje, że program inwestycyjny CPK jest postrzegany również na arenie europejskiej jako program najwyższej jakości – zaznaczył Horała.

Wiceminister przypomniał, że w Łodzi trwa już budowa tunelu średnicowego dla kolei konwencjonalnej. Dzięki projektowi CPK zostanie on uzupełniony o drugi tunel, służący przejazdom kolei dużych prędkości.

– Dzięki tej inwestycji to miejsce – Dworzec Łódź Fabryczna, który obecnie jest dworcem końcowym i nie generuje zbyt dużego ruchu pasażerów – będzie miejscem, przez które przebiegał będzie cały ruch na osi wschód – zachód (…) Będzie tu tętniło życie, będzie więcej pasażerów, którzy łatwiej będą mogli z Łodzi i przez Łódź na cały świat podróżować – wyjaśnił wiceminister infrastruktury.

Dodał, że w przypadku tunelu rozstrzygnięto już przetarg na jego projektowanie. Z kolei drugi projekt dotyczący linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Poznań jest również zaawansowany.

– Chciałbym podkreślić wyraźnie, że są to środki dodatkowe, które wygraliśmy dla Polski. Program CPK jest tak atrakcyjny z punktu widzenia KE i funduszy europejskich, z punktu widzenia Zielonego Ładu, że jest narzędziem uzyskiwania dla Polski środków, które w innym przypadku trafiłyby do innych krajów Europy. A tak możemy je inwestować w kraju z korzyścią dla naszej gospodarki i mieszkańców – podkreślił Horała.

PAP

INNE Z TEJ KATEGORII

Jak rząd Izerę budował…

W wyniku kontroli Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że założenia projektu samochodu elektrycznego Izera i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo oraz że wystąpiły nieprawidłowości wiążące się z zaangażowaniem przez Skarb Państwa kwoty 250 mln zł.
2 MIN CZYTANIA

Eurokraci chcą ograniczyć prawo jazdy kategorii B

Pod niezużywającym się pretekstem ekologicznym posłowie do Parlamentu Europejskiego debatowali nad tym, by prawo jazdy kategorii B umożliwiało prowadzenie samochodów o wadze tylko do 1,8 tony.
2 MIN CZYTANIA

Rekordowe wyniki polskich lotnisk

Minione wakacje były rekordowe dla polskich lotnisk, jeśli chodzi o liczbę podróżujących z nich pasażerów.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jaka Europa u progu zmian? XXXII Forum Ekonomiczne za nami

Tegoroczna odsłona największej konferencji polityczno-gospodarczej w Europie Środkowej i Wschodniej przyciągnęła ponad 5000 uczestników z 70 państw świata i udostępniła zainteresowanym platformę do dyskusji na ponad 540 debatach. W Forum Ekonomicznym w Karpaczu wzięli udział kluczowi politycy, menadżerowie, samorządowcy, naukowcy, reprezentanci organizacji pozarządowych oraz innych obszarów życia społecznego. Wydarzenie, jak co roku, było platformą dla prowadzenia dialogu we wszystkich łączących ich obszarach.
4 MIN CZYTANIA

Ile będzie kosztować transformacja Polski w kierunku „zielonej” gospodarki? Forum Ekonomiczne

Przed bankami stoi wiele wyzwań. Wakacje kredytowe, niekorzystne wyroki TSUE dotyczące kredytów frankowych, zbliżające się wprowadzenie wskaźnika WIRON i presja na „zieloną” gospodarkę wymagają wypracowania strategii działań na najbliższe lata – wynika z prognoz ekspertów PKO Banku Polskiego. Mówił o tym podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu wiceprezes tego banku Andrzej Kopyrski.
2 MIN CZYTANIA

Nowy wymóg finansowania długoterminowego dla banków. Forum Ekonomiczne

Nowy wymóg dotyczący finansowania długoterminowego jest elementem szerszych działań nadzoru finansowego związanych z dążeniem do docelowego optymalnego modelu finansowania potrzeb mieszkaniowych – powiedział podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Jacek Jastrzębski.
5 MIN CZYTANIA