fbpx
środa, 1 maja, 2024
Strona głównaTransportPort w Gdańsku bije rekordy

Port w Gdańsku bije rekordy

W lipcu 2022 r. w Porcie Gdańsk przeładowano 5,8 mln ton ładunków – to rekordowy wynik.

W informacji prasowej Portu Gdańsk podano, że od stycznia do końca lipca 2022 r. przeładowano tam ponad 36 mln ton towarów, czyli o 20 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Największy skok odnotowano w przeładunku drewna, który wzrósł aż o 3150 proc. Imponujący wzrost odnotowano też w przypadku przeładunków rudy, które wzrosły o 267 proc. Z kolei przeładunek węgla wzrósł o niemal 67 proc., a paliw płynnych o ponad 39 proc. Spadki odnotowano w przypadku kruszyw i siarki (o 23 proc.) oraz w ładunkach drobnicowych (o 0,4 proc.).

– Pokonaliśmy rosyjski Port Primorsk i jesteśmy na drugim miejscu na Bałtyku w przeładunkach ogółem. Udało nam się też utrzymać pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów – powiedział Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. – Mamy realną szansę zakończyć ten rok na poziomie ponad 60 mln ton.

W tym sezonie na Bałtyku odnotowano wzmożony ruch statków wycieczkowych, na co wpływ mają decyzje armatorów, którzy zrezygnowali z zawijania jednostek pasażerskich do rosyjskiego portu w Petersburgu. W efekcie do końca 2022 r. gdański port ma zaawizowaną rekordową liczbę ponad 90 wycieczkowców, co może przełożyć się na ok. 35 tys. turystów. Tylko do końca lipca do Portu Gdańsk zawinęły 53 wycieczkowce, czyli o 44 więcej niż w całym 2021 r.

„Obecnie osiągane wzrosty operatorów portowych są bardzo dynamiczne, dlatego zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. rozmawia o nowych projektach. By obsłużyć rosnące potoki ładunków, zwłaszcza surowców energetycznych na potrzeby krajowe oraz zbóż, rudy żelaza, wyrobów stalowych czy oleju słonecznikowego pod potrzeby eksportowe Ukrainy, niezbędne są dalsze inwestycje, w tym budowa placów składowo–magazynowych” – wskazano w komunikacie Portu Gdańsk. „Dzięki dywersyfikacji w grupach ładunkowych, jak też realizowanym przedsięwzięciom, port jest odporny na zawirowania rynkowe, co udowadnia stale rosnącymi przeładunkami. Jako przedsiębiorstwo o znaczeniu strategicznym dla gospodarki narodowej, port musi być elastyczny i szybko reagować na potrzeby rynku” – dodano.

Źródło: Port Gdańsk

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA