W lipcu 2022 r. w Porcie Gdańsk przeładowano 5,8 mln ton ładunków – to rekordowy wynik.

Port Gdynia. Fot. domena publiczna (Wikimedia)

W informacji prasowej Portu Gdańsk podano, że od stycznia do końca lipca 2022 r. przeładowano tam ponad 36 mln ton towarów, czyli o 20 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Największy skok odnotowano w przeładunku drewna, który wzrósł aż o 3150 proc. Imponujący wzrost odnotowano też w przypadku przeładunków rudy, które wzrosły o 267 proc. Z kolei przeładunek węgla wzrósł o niemal 67 proc., a paliw płynnych o ponad 39 proc. Spadki odnotowano w przypadku kruszyw i siarki (o 23 proc.) oraz w ładunkach drobnicowych (o 0,4 proc.).

– Pokonaliśmy rosyjski Port Primorsk i jesteśmy na drugim miejscu na Bałtyku w przeładunkach ogółem. Udało nam się też utrzymać pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów – powiedział Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. – Mamy realną szansę zakończyć ten rok na poziomie ponad 60 mln ton.

W tym sezonie na Bałtyku odnotowano wzmożony ruch statków wycieczkowych, na co wpływ mają decyzje armatorów, którzy zrezygnowali z zawijania jednostek pasażerskich do rosyjskiego portu w Petersburgu. W efekcie do końca 2022 r. gdański port ma zaawizowaną rekordową liczbę ponad 90 wycieczkowców, co może przełożyć się na ok. 35 tys. turystów. Tylko do końca lipca do Portu Gdańsk zawinęły 53 wycieczkowce, czyli o 44 więcej niż w całym 2021 r.

„Obecnie osiągane wzrosty operatorów portowych są bardzo dynamiczne, dlatego zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. rozmawia o nowych projektach. By obsłużyć rosnące potoki ładunków, zwłaszcza surowców energetycznych na potrzeby krajowe oraz zbóż, rudy żelaza, wyrobów stalowych czy oleju słonecznikowego pod potrzeby eksportowe Ukrainy, niezbędne są dalsze inwestycje, w tym budowa placów składowo–magazynowych” – wskazano w komunikacie Portu Gdańsk. „Dzięki dywersyfikacji w grupach ładunkowych, jak też realizowanym przedsięwzięciom, port jest odporny na zawirowania rynkowe, co udowadnia stale rosnącymi przeładunkami. Jako przedsiębiorstwo o znaczeniu strategicznym dla gospodarki narodowej, port musi być elastyczny i szybko reagować na potrzeby rynku” – dodano.

Źródło: Port Gdańsk

Poprzedni artykułWięcej firm uzyska wsparcie BGK
Następny artykułKomisja Europejska chce się postawić międzynarodowym szantażystom. Serio?