fbpx
środa, 8 maja, 2024
Strona głównaTransportProducenci usilnie wspierają spadającą sprzedaż elektryków

Producenci usilnie wspierają spadającą sprzedaż elektryków

Po utracie ulg podatkowych producenci luksusowych pojazdów elektrycznych obniżają ich ceny, by wesprzeć spadającą sprzedaż.

Chcąc wesprzeć swoją sprzedaż oraz skuteczność walki konkurencyjnej Ford – czołowy amerykański producent aut (także) elektrycznych, podjął walkę cenową z Teslą w segmencie pojazdów premium. Na razie nie wiadomo jeszcze, co zrobi niemiecki Mercedes wobec podobnego spadku sprzedaży na macierzystym rynku.

Ford zbił cenę swojego całkowicie elektrycznego Mustanga Mach-E (2023) nawet o 8100 dolarów, próbując w ten sposób pozbyć się zapasów magazynowych, a zarazem powalczyć z Teslą. Tej zaś produkty niezbyt dynamicznie, ale jednak, systematycznie tanieją.

Gdy kończą się ulgi…

Należy odnotować, że całkowity udział sprzedaży nowych pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych – po podliczeniu zeszłego roku – wzrósł, osiągając blisko 8 procent rynku. Nie jest to wiele, ale wymaga odnotowania, także gwoli uczciwości. Jednocześnie wraz ze wzrostem udziałów rynkowych elektryków doszło do zmiany struktury sprzedaży. Sprzedaż aut klasy premium spadła na rzecz sprzedaży pojazdów szerzej dostępnych.

Gdy tylko do luksusowego modelu Mustang Mach-E skończyła się ulga podatkowa, sięgająca 3750 dolarów na jedno auto, sprzedaż tego w pełni elektrycznego SUV-a załamała się w styczniu bieżącego roku aż o 51 proc. (w porównaniu z analogicznym miesiącem 2023 roku). Miało to także pewien wpływ na ogólną sprzedaż pojazdów elektrycznych w USA w pierwszym miesiącu tego roku, która spadła ogółem o 11 proc. w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku.

Po obniżce cen Forda Mustanga Mach-E ceny te są bardzo zróżnicowane i w zależności od dealera i wersji wynoszą od 31 000 do maksymalnie 81 000 dolarów. Chcąc dodatkowo zrekompensować klientom brak ulgi podatkowej, będący w grupie kapitałowej Forda kredytodawca Ford Credit zaproponował klientom m.in. finansowanie na zero procent aż przez pierwsze 72 miesiące. Do tego dodatkowo jeszcze bonus finansowy dla firm-leasingobiorców w wysokości 7500 dolarów amerykańskich.

Niemcy też zaciągają hamulec

Jest już niemal pewne, że flota samochodowa marki Mercedes w szybko zbliżającym się 2030 roku nie będzie nawet w połowie elektryczna. Ani poza Niemcami, ani nawet w samych Niemczech.

Gwałtowne problemy na rynku samochodów elektrycznych zaczęły się na dobre w zeszłym roku. Kończące się programy dopłat spowodowały, popyt na auta bateryjne siadł, a następnie wręcz zaczął spadać. To skłoniło nie tylko Teslę, ale innych producentów aut do „dopłaty” do nich na drodze radykalnej obniżki cen.

Czas pokaże, czy producenci wytrzymają tę sytuację – wygląda na to, że sztucznego – zaniżania kosztów.

 

fpg24.pl/mercedes-ogranicza-plany-produkcji-samochodow-elektrycznych

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA