fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaTransportSkarga Polski w obronie aut spalinowych

Skarga Polski w obronie aut spalinowych

Poznaliśmy treść skargi, jaką Polska wniosła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzające zakaz rejestracji samochodów spalinowych od 2035 r.

W skardze Polska wniosła o stwierdzenie nieważności w całości rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/851 w sprawie zmiany rozporządzenia 2019/631 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych, zgodnie z ambitniejszymi celami klimatycznymi Unii. Jakich Polska użyła argumentów? Wymienia je Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego.

Po pierwsze, zdaniem polskiej strony Rada naruszyła unijne traktaty poprzez nieprzyjęcie zaskarżonego rozporządzenia na podstawie przepisu wymagającego jednomyślności w Radzie, mimo że zaskarżone rozporządzenie wpływa znacząco na wybór kraju członkowskiego między różnymi źródłami energii i ogólną strukturę jego zaopatrzenia w energię.

Po drugie, Unia naruszyła wynikające z unijnych traktatów i Karty praw podstawowych UE: obowiązek wspierania dobrobytu; obowiązek wspierania sprawiedliwości społecznej; obowiązek działania na rzecz zrównoważonego wzrostu gospodarczego oraz wspierania spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz solidarności między państwami członkowskimi; obowiązek wzięcia pod uwagę wymogów związanych ze wspieraniem wysokiego poziomu zatrudnienia i zwalczania wyłączenia społecznego, a także zakaz dyskryminacji ze względu na majątek.

Po trzecie, przepisy rozporządzenia są niezgodne z zasadą proporcjonalności, ponieważ m.in. wynikające z nich niedogodności są oczywiście nadmierne w stosunku do zamierzonych celów. Zdaniem Polski koszty dostosowania gospodarek i społeczeństw w Unii Europejskiej do zaostrzonych norm redukcji emisji CO2 znacznie przewyższają wynikające stąd korzyści.

Po czwarte, zdaniem Polski PE i Rada naruszyły obowiązek przedstawienia wystarczającej oceny skutków, ponieważ towarzysząca projektowi rozporządzenia ocena skutków regulacji zawiera zasadnicze braki w zakresie wpływu zobowiązań i celów określonych w rozporządzeniu na poszczególne kraje członkowskie.

Źródło: sprm.org.pl

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

PE zdecydował: Zagraniczni kierowcy już nie uciekną od mandatów

Europosłowie z Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego głosowali za ułatwieniem egzekwowania kar za wykroczenia drogowe wobec kierowców przyjeżdżających z innych krajów Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Czy Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w UE?

Poseł PSL Marek Sawicki postawił Ukrainie warunek, że jeśli nie przestanie dyskryminować polskich firm transportowych, to Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Wenezuelczycy poparli przejęcie sąsiedniego kraju

Mieszkańcy Wenezueli w referendum poparli propozycję, by należący do Gujany region Essequibo został zaanektowany przez władze w Caracas.
2 MIN CZYTANIA

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

KE przedłużyła zgodę na stosowanie glifosatu

Pod koniec listopada 2023 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze, które przedłużyło zatwierdzenie potencjalnie rakotwórczej substancji glifosat o 10 lat.
2 MIN CZYTANIA