fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaArchiwumWodór, czyli brakujące ogniwo

Wodór, czyli brakujące ogniwo

Zainteresowanie wodorem nie pojawiło się znikąd. Wodór jest brakującym ogniwem Zielonego Ładu, elementem, który będzie stabilizował rynek energii. W niedalekiej przyszłości to właśnie on ma zapełnić lukę powstałą po zanikającym rynku ropy i węgla.

O potencjale związanym z produkcją i magazynowaniem wodoru w Polsce, a także wykorzystywaniu go w transporcie oraz przemyśle rozmawiali podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach uczestnicy panelu „Wodór – paliwo przyszłości”. W dyskusji udział wziął m.in. Jarosław Wróbel – wiceprezes zarządu Grupy LOTOS, w strategii której inwestycje w projekty wodorowe zajmują niezwykle ważne miejsce.

Ogromna szansa

Wszyscy paneliści byli zgodni co do tego, że kwestią czasu jest moment, kiedy wodór zastąpi wszystkie inne paliwa. Dlatego, że pozyskanie energii z wodoru jest najbardziej efektywne. Jego wydajność sięga nawet 70 proc. Przy okazji jest to paliwo zeroemisyjne. Nic więc dziwnego, że w Polskiej Strategii Wodorowej widnieje zapis o uruchomieniu do 2030 r. minimum pięciu dolin wodorowych – centrów kompetencji w procesie wdrażania gospodarki wodorowej, integracji sektorów i transformacji klimatycznej przemysłu. Taka dolina ma być miejscem, w którym będą produkowane ogniwa paliwowe, autobusy wodorowe, a niskoemisyjny wodór będzie wykorzystywany na szeroką skalę.

Na inwestorów wciąż czyhają jednak poważne wyzwania związane z tym paliwem. – Wodór to rzeczywiście wyzwanie, ale też gigantyczna szansa, zarówno dla powstającego na naszych oczach multikoncernu energetycznego, jak i całej polskiej gospodarki – przyznał Jarosław Wróbel. – Dlaczego postrzegamy wodór jako ogromną szansę? Przede wszystkim z punktu widzenia położenia naszej rafinerii w Gdańsku. Po pierwsze, mamy mocno rozwijającą się morską energetykę wiatrową na Bałtyku i związany z tym spodziewany nadmiar produkcji energii w najbliższej dekadzie. Zaistnieje więc potrzeba magazynowania tej energii, a dzięki elektrolizerom można będzie z tych nadwyżek produkować wodór. Po drugie, trudno sobie wyobrazić, by produkcja i dystrybucja wodoru dla żeglugi morskiej była prowadzona przez kogoś innego niż Grupę LOTOS, dysponującą rafinerią o unikalnym w skali światowej położeniu, czyli tuż przy samej linii brzegowej – dodał wiceprezes Grupy LOTOS.

Inwestycja za miliard

Jarosław Wróbel zaznaczył, że w tej chwili LOTOS wdraża kolejne projekty inwestycyjne związane z logistyką, czyli pozyskaniem miejsca umożliwiającego jak najlepsze ładowanie, tankowanie i magazynowanie wodoru. – Obecnie jednak jedną z naszych najważniejszych inwestycji związanych z wodorem jest budowa elektrolizera o mocy ok. 100 MW. Inwestycja ta warta jest blisko miliard złotych. Chcemy produkować zielony wodór o parametrach paliwa transportowego. Zakładamy, że będziemy go wykorzystywać do transportu kolejowego, morskiego, ale też miejskiego w aglomeracji trójmiejskiej. Po co to wszystko robimy? Żeby spełnić wyśrubowane normy związane z nową polityką klimatyczną – zaznaczył wiceprezes Grupy LOTOS.

W podsumowaniu wszyscy uczestnicy dyskusji zgodnie stwierdzili, że przyszłość wodorowa dopiero się tworzy i otwiera drzwi przed wieloma sektorami gospodarki. Dlatego tak ważne jest, by polskie firmy skorzystały z tej szansy.

Relacja powstała we współpracy z Grupą LOTOS

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

Green Gas Poland 2023

Green Gas Poland to jedyna konferencja branżowa organizowana przez pracodawców sektora biogazowo-biometanowego. Zagadnienia branżowych centrów umiejętności, międzynarodowych projektów Erasmus+ oraz zapobiegania ekoterroryzmowi to najważniejsze tematy tegorocznej edycji, która odbyła się w pierwszej połowie grudnia w Warszawie.

INNE TEGO AUTORA

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA