fbpx
niedziela, 14 lipca, 2024
Strona głównaTransportPakiet Mobilności w złym czasie

Pakiet Mobilności w złym czasie

Wojna na Ukrainie nałożyła się niemal dokładnie w czasie na problemy firm transportowych wywołane przez unijny Pakiet Mobilności. Przedsiębiorcy coraz bardziej borykają się z poważnymi problemami i kosztami wynikającymi przede wszystkim z braku kierowców i presji na wzrost wynagrodzeń. Pakiet ten zyskał dopiero swoją pierwszą „odsłonę”, kolejna planowana jest już na czerwiec tego roku.

W efekcie wejścia w życie Pakietu Mobilności nastąpił początek bardzo kontrowersyjnej rewolucji w zasadach wynagradzania kierowców realizujących przewozy typu cross-trade i kabotaż na trasach międzynarodowych. Od lutego tego roku firmy transportowe muszą płacić każdemu kierowcy taką samą stawkę, jaką otrzymuje pracownik w kraju na terenie którego wykonuje zadania.
Przewoźnicy międzynarodowi nie mogą już wypłacać kierowcom diet zwolnionych ze składek i podatku – w to miejsce muszą naliczać im oskładkowane i opodatkowane stawki z krajów, w których wykonuje swoją pracę. Niewątpliwie skomplikowało to system obliczania wynagrodzeń kierowców.
Nowe regulacje nakazują także powrót ciężarówek do baz raz na 8 tygodni, zmieniają zasady kabotażu oraz wymagania dotyczące siedziby spółki transportowej.
Pojawiły się też obowiązkowe licencje dla pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony. Za niedostosowanie się do nowych przepisów grozić będą kary, a nawet utrata licencji (i reputacji) przez przedsiębiorcę.

O ile wzrosną koszty?

Już przed wejściem w życie Pakietu Mobilności szacowano, że koszty pracy w polskich firmach transportowych wzrosną o ok. 20 procent. To efekt nie tylko opodatkowania całości wynagrodzeń kierowców, ale i dodatkowych obciążeń związanych chociażby z urlopami czy zwolnieniami lekarskimi.

– Tak naprawdę jeszcze do końca nie wiadomo, ile trzeba będzie płacić kierowcom. Wyliczenie wynagrodzenia na podstawie różnych stawek obowiązujących w krajach, przez które przejeżdżał kierowca, jest skomplikowane. Do tego nie były one do końca w pełni znane w dniu wprowadzania nowych regulacji. Udostępniając firmom transportowym kierowców, musieliśmy podnieść szacunki kosztów ich wynajmu o ponad 30 procent – mówi Filip Ziętkowski z FAZ Drivers, firmy zajmującej się leasingiem kierowców.

W polskiej flocie transportowej do pewnego momentu szybko rosła liczba zatrudnionych zagranicznych kierowców. W 2021 roku Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) wydał blisko 90 tys. świadectw kierowców dla zagranicznych obywateli – o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. Obecnie w polskich firmach pracuje około 130 tys. zagranicznych kierowców, z czego zdecydowana większość pochodzi z Ukrainy. Wielu z nich wraca jednak teraz na Ukrainę, by walczyć z rosyjskim agresorem. Problemy przedsiębiorców transportowych narastają. Braki kierowców w całej Europie szacuje się na 400 tys. osób, a w samej Polsce – na ok. 100 tys.

To nie koniec unijnych „dobrodziejstw”

Następne zmiany związane z wdrażaniem Pakietu Mobilności czekają transportowców już w czerwcu tego roku. Wzrosną wymogi formalne dotyczące np. konieczności posiadania przez przewoźnika drogowego siedziby firmy, w której powinny być przechowywane wszystkie dokumenty. Przedsiębiorcy wykonujący przewozy międzynarodowe pojazdami w przedziale 2,5-3,5 DMC będą zmuszeni zabezpieczyć je finansowo. Na pierwszy pojazd będzie to 1800 euro wymaganego zabezpieczenia, a na każdy kolejny – 900 euro.
Z kolei w grudniu 2024 r. wejdzie w życie obowiązek przechowywania i okazywania do kontroli danych z tachografu z danego dnia i poprzedzających go 56 dni. Tachografy analogowe i cyfrowe będą musiały też zostać wymienione na inteligentne tachografy drugiej generacji – to również będzie kosztowna operacja. Nowe umożliwią m.in. automatyczną rejestrację przekroczenia granicy, a także miejsc załadunku czy rozładunku, rodzaju wykonywanego przewozu.

– Nowe wyzwania stojące przed polskimi firmami przewozowymi oznaczają wyraźny wzrost kosztów prowadzenia działalności, problemy z zatorami płatniczymi, konieczność inwestycji w nowoczesne technologie i sprzęt – podsumowuje Tomasz Rodak z Bibby Financial Services, firmy faktoringowej współpracującej z branżą transportową od 20 lat.

Nie wiadomo, jak długo potrwa jeszcze agresja rosyjska, czym się skończy i jakie będą jej ostateczne konsekwencje, przede wszystkim koszty gospodarcze dla Europy i świata. A że będą, to pewne. W takich warunkach Bruksela powinna zmodyfikować lub przynajmniej zawiesić w czasie niekorzystny dla biznesu Pakiet Mobilności. Renegocjacji powinny zostać poddane także warunki wdrażania tzw. zielonej polityki.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA