fbpx
niedziela, 21 kwietnia, 2024
Strona głównaForum innowacjiCyfryzacja coraz istotniejsza dla MŚP

Cyfryzacja coraz istotniejsza dla MŚP

Sektor małych i średnich przedsiębiorstw coraz bardziej docenia korzyści, jakie niesie cyfryzacja. Według badania Smart Industry Polska 2020, przez ostatnie dwa lata znacząco wzrosły wdrożenia koncepcji Industry 4.0. Wśród firm, które jeszcze tego nie zrobiły, co czwarta ma to obecnie w planach.

Czym jest coraz bardziej popularna wśród MŚP koncepcja Industry 4.0? Można ją nazwać czwartą rewolucją przemysłową, prowadzącą do jak największej automatyzacji oraz cyfryzacji firm. Sama koncepcja opisuje złożony proces transformacji technologicznej i organizacyjnej przedsiębiorstw. Wspólną cechą wdrożeń Industry 4.0 jest wykorzystanie najnowszych technologii w celu połączenia i synchronizacji automatyzacji, mechatroniki, IT oraz cyfryzacji.

Nowe technologie na pomoc firmom

Według przeprowadzonego we wrześniu br. przez Smart Industry Polska 2020 badania, koncepcję Industry 4.0 w 2020 roku wdrożyło 7,2 proc. MŚP (dwa lata wcześniej dotyczyło to zaledwie 4,5 proc. firm). Technologie zgodne z koncepcją stanowią dziś element strategii przedsiębiorstw. W 30 proc. z nich określono nowe oczekiwania lub zmieniono wymogi względem pracowników odnośnie kompetencji cyfrowych. Rośnie też liczba przedsiębiorców planujących podjąć podobne kroki – 25,5 proc. zamierza tę koncepcję wdrożyć w krótkim czasie. Rośnie wiara, że wpłynie to na sukces ich firm w przyszłości.

W przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych sektora MŚP, transformacja cyfrowa przeprowadzona została w umiarkowanie dużym odsetku firm. Ankietowani deklarowali, że najczęściej wdrażanymi technologiami cyfrowymi, zgodnymi z koncepcją Industry 4.0 były: analityka danych i optymalizacja produkcji (59,5 proc.), predictive maintenance (31,4 proc.), robotyzacja linii produkcyjnych (28,8 proc.), oprogramowanie obniżające koszty prototypowania produktów i wprowadzania nowych (25,5 proc.), Internet Rzeczy (19 proc.) oraz druk 3D (18,3 proc.).

Transformacja cyfrowa realizowana jest obecnie aż w 60 proc. przedsiębiorstw – jeśli chodzi o komunikację i współpracę z klientami lub dostawcami. Jednak w zakresie uruchamiania cyfrowych kanałów dystrybucji lub cyfrowego wsparcia sprzedaży wdrożyło ją zaledwie 25 proc. firm.
70 proc. ankietowanych uważało, że cyfryzacja sposobu pracy została wymuszona pandemią koronawirusa.

Zarządzający bez wystarczającej wiedzy

Osoby kierujące polskimi MŚP zdecydowanie rzadziej dobrze oceniają swoje kompetencje w zakresie cyfryzacji niż te związane z zarządzaniem ludźmi. 55 proc. z nich uważa jednak, że dysponują w pełni wystarczającą wiedzą dotyczącą analityki danych i optymalizacji produkcji. Ocena pozostałych kompetencji cyfrowych, takich jak: sztuczna inteligencja, cyfrowy bliźniak (digital twin) i digitalizacja produkcji czy big data wypada już znacznie słabiej. Mimo tego, ponad 45 proc. ankietowanych nie zdobywa wiedzy na temat cyfryzacji.

Czy warto wdrażać Industry 4.0?

Na zwrot z inwestycji w cyfryzację należy patrzeć w dłuższej perspektywie. Dokonane w tym kierunku zmiany oznaczają z czasem wzrost jakości produktu lub obniżenie kosztów jego wytworzenia. Dadzą też przedsiębiorstwu większe możliwości wytwórcze.

Dziś bez cyfrowej strategii trudno efektywnie rozwijać swoją firmę. Cyfryzacja wpływa na działalność przedsiębiorstw każdego typu i z każdej branży, a inwestycje w nowoczesne technologie pozwalają skutecznie konkurować, nie tylko na rynku krajowym, ale przede wszystkim zagranicznym.

Badanie wykazało jednak, że nie jest to aspekt dostatecznie jeszcze przez przedsiębiorców doceniany. Wdrażanie rozwiązań cyfrowych stosunkowo rzadko postrzegane było jako element decydujący o szybkim wzroście konkurencyjności firmy. Ankietowani spodziewają się jednak, że dzięki nowym technologiom poprawi się efektywność organizacji pracy. 30 proc. uznało, że wdrażanie cyfrowych rozwiązań uda się przekuć w sukces firmy w perspektywie najbliższych trzech lat.

Piąta edycja badania Smart Industry Polska została przeprowadzona we wrześniu br. przez agencję badawczą Kantar Polska, na zlecenie firmy Siemens, we współpracy z Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

PKN ORLEN rozważa emisję obligacji dla klientów indywidualnych

- PKN ORLEN poszukuje źródeł finansowania dla swoich projektów inwestycyjnych i nie wyklucza emisji obligacji dla klientów indywidualnych - poinformował członek zarządu koncernu Janusz Szewczak.
< 1 MIN CZYTANIA

Perspektywiczny projekt

Już od ponad 25 lat Specjalna Strefa Ekonomiczna EURO-PARK MIELEC, zarządzana przez Agencję Rozwoju Przemysłu, nakręca polski biznes. To pierwszy tego typu projekt, który skutecznie odpowiedział na negatywne skutki transformacji ustrojowej i nadał naszej gospodarce impuls rozwojowy.
2 MIN CZYTANIA

Rewolucyjna technologia w futbolu

ReSpo.Vision to zdobywająca uznanie wyjątkowa, bazująca na najbardziej nowoczesnych rozwiązaniach technologia do wszechstronnej analizy meczów piłkarskich. Stoi za nią polski startup, który zebrał 4,5 mln zł w rundzie finansowania przeprowadzonej przez fundusz ffVC Tech & Gaming.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA