fbpx
niedziela, 1 października, 2023
Strona głównaInnowacjeCyfryzacja polskich firm. Jak wypadamy na tle Europy?

Cyfryzacja polskich firm. Jak wypadamy na tle Europy?

Zdecydowana większość polskich firm nie ma zamiaru zmieniać wysokości wydatków ponoszonych na transformację cyfrową – wynika z badania KPMG.

Badanie KPMG przeprowadzone we współpracy z Microsoftem wykazało, że 78 proc. firm w naszym kraju planuje utrzymać na niezmienionym poziomie wydatki związane z digitalizacją. Co więcej, prawie co trzecie polskie przedsiębiorstwo nie przeznacza żadnych środków finansowych na transformację cyfrową.

Polska wypada słabiej od krajów UE

Raport KPMG pokazuje, że tylko 14 proc. firm w Polsce chce zwiększyć finansowanie transformacji cyfrowej – to o 7 pkt proc. mniej niż w 2022 r. Poza tym aż 92 proc. firm nie zmieni liczby pracowników, którzy mają być zaangażowani w działania związane z procesem digitalizacji, prawie 80 proc. przedsiębiorstw nie ma formalnego dokumentu dotyczącego strategii transformacji cyfrowej, a 71 proc. w ogóle nie oddelegowuje pracowników do zadań z nią związanych. Z 63 do 68 proc. wzrósł natomiast odsetek firm deklarujących korzystanie z technologii chmurowych.

Cyfryzacja jest kluczowym elementem zapewnienia odporności polskich przedsiębiorstw, a w efekcie całej gospodarki. To właśnie digitalizacja procesów i tworzenie nowych modeli działania opartych na chmurze sprawiły, że firmy utrzymały swoje pozycje konkurencyjne i tworzyły nowe strumienie przychodów

– powiedział Piotr Grzywacz z Microsoft w Polsce.

Takie wyniki sprawiają, że w 2022 roku Polska uzyskała 40,5 punktów w rankingu DESI (Digital Economy and Society Index), który stanowi niespełna 77 proc. średniej unijnej. W zestawieniu zajęliśmy 24. miejsce, a za nami były tylko Grecja, Bułgaria i Rumunia.

Jeśli chodzi o branże, które w Polsce pozytywnie wyróżniają się w transformacji cyfrowej   wymienić można: finanse, sektor TMT oraz life sciences. Najsłabiej wypadają: branża motoryzacyjna, transport oraz branża dóbr konsumpcyjnych. Co ciekawe, większą wagę do strategii cyfryzacji i lepiej je realizują firmy mniejsze.

Źródło: PAP
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Rynek nieruchomości przed nowymi wyzwaniami

Przed przedsiębiorcami działającymi na rynku mieszkaniowym stoi perspektywa wdrażania nowych instrumentów opartych na sztucznej inteligencji. Tylko umiejętnie wykorzystane AI będzie sprzyjać pozytywnym zmianom na tym rynku.
3 MIN CZYTANIA

Europejczycy nie gęsi i swoją sztuczną inteligencję mają

W Europie powstają kolejne firmy, które chcą udostępnić swoim klientom możliwość korzystania z serwisów opartych o generatywną sztuczną inteligencję.
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy na prestiżowych targach na Tajwanie

Polskie firmy wraz z przedstawicielami administracji, nauki oraz instytucji otoczenia biznesu reprezentowały Polskę na prestiżowych targach SEMICON.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Spółki giełdowe z Polski coraz mniej zadłużone

W ciągu ostatniego roku prawie o połowę spadło zadłużenie krajowych spółek giełdowych – wynika z jedenastej edycji badania „Długi spółek giełdowych”.
2 MIN CZYTANIA

Dobra pogoda martwi polską branżę odzieżową

Polska branża odzieżowa przeżywa zastój, a wielu firmom grozi utrata płynności finansowej i – ostatecznie – zamknięcie interesu.
2 MIN CZYTANIA

Polskie gofry podbijają świat!

Polska jest światowym liderem, jeśli chodzi o eksport gofrów i wafli, które są najważniejszą pozycją w polskim eksporcie wśród wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
< 1 MIN CZYTANIA