fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportGranica z Białorusią zamknięta dla TIR-ów

Granica z Białorusią zamknięta dla TIR-ów

Polski rząd zdecydował o zamknięciu granicy z Białorusią dla białoruskich i rosyjskich ciężarówek oraz naczep.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało rozporządzenie, które do odwołania zawiesza ruch towarowy na granicy z Białorusią. Decyzja dotyczy ciężarówek, ciągników samochodowych, przyczep (w tym naczep) oraz zespołów pojazdów zarejestrowanych na terytorium Białorusi i Rosji.

Omawiane rozporządzenie zostało już podpisane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego oraz zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw. Przepisy weszły w życie o północy 1 czerwca.

To kolejne sankcje na Białoruś i Rosję

Decyzja o zawieszeniu ruchu towarowego na granicy z Białorusią wpisuje się w politykę polskiego rządu, który nakłada kolejne sankcje na Mińsk i Moskwę. W poniedziałek 29 maja minister Mariusz Kamiński nałożył sankcje na 365 przedstawicieli białoruskiego reżimu oraz na 20 podmiotów i 16 przedsiębiorców powiązanych głównie z kapitałem rosyjskim. Warszawa zareagowała w ten sposób na prawomocne skazanie przez Białoruś działacza polskiej mniejszości Andrzeja Poczobuta na osiem lat kolonii karnej o zaostrzonym rygorze.

Wcześniejszą reakcją polskiego rządu na skazanie Poczobuta w pierwszej instancji było natomiast zawieszenie ruchu na polsko-białoruskim przejściu w Bobrownikach, co nastąpiło w lutym. W odpowiedzi Mińsk ograniczył polskim przewoźnikom przejazd przez granicę wyłącznie do przejścia Kukuryki – Kozłowicze z terminalem w Koroszczynie.

Polska zrewanżowała się natomiast ograniczeniem przejazdu przez przejście w Kukurykach. Przez to przejście mogły przejeżdżać wyłącznie pojazdy zarejestrowane w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz w Szwajcarii, Islandii, Norwegii i Liechtensteinie. W rzeczywistości ograniczenia to omijano, bo przejście przekraczały np. białoruskie pojazdy zarejestrowane w Polsce. Najnowsze rozporządzenie, które weszło w życie 1 czerwca, ma uniemożliwić omijanie zakazu.

Źródło: PAP
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA