W ramach konkursu „Innowacje dla Bezpieczeństwa i Obronności 2021” najwyżej oceniony został Artyleryjski Wóz Rozpoznawczy (AWR) – wspólne dzieło Huty Stalowa Wola, GRUPY WB i spółki Rosomak.

artyleryjski wóz rozpoznawczy - grafika wpisu

Konkurs odbył się pod patronatem honorowym szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego i dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Dyplomy i statuetki wręczał Przemysław Kurczewski, zastępca dyrektora NCBR. W uroczystości wzięli udział m.in. prezes zarządu Huty Stalowa Wola Bartłomiej Zając i wiceprezes GRUPY WB Adam Bartosiewicz.

– Opracowanie Artyleryjskiego Wozu Rozpoznawczego jest efektem doskonałej, wieloletniej współpracy przedsiębiorstw sektora obronnego. Przy rozwoju systemu znalazło zatrudnienie wielu młodych inżynierów. Do pracy w branży zbrojeniowej zachęciły ich właśnie innowacyjne projekty – poinformował Adam Bartosiewicz.

– Jedynie duże i ambitne programy pozwalają młodym inżynierom się spełniać. Stawiane wyzwania zachęcają do pracy w polskim przemyśle. Gospodarka narodowa zyskuje specjalistów, a dzięki ich wiedzy i doświadczeniu jest konkurencyjna na świecie –  dodał wiceprezes GRUPY WB.

– Rozwój Artyleryjskiego Wozu Rozpoznawczego pokazuje, że najważniejszymi obecnie kwestiami przy projektowaniu nowego sprzętu wojskowego jest digitalizacja i automatyzacja. Podwozie zawsze można zmienić i przenieść specjalistyczne wyposażenie na inną platformę, jak Rosomak – podkreślił Bartłomiej Zając, prezes Huty Stalowa Wola.

W 2021 r. do konkursu „Innowacje dla Bezpieczeństwa i Obronności” zostały zgłoszone 42 projekty związane z obronnością i bezpieczeństwem. Znajdowały się one na różnych etapach poziomu gotowości technologii. Siedemnaście projektów uzyskało dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Większość zgłoszonych systemów, bo aż 24, osiągnęły ostatni, najwyższy IX poziom gotowości technologii.

Nagrodzony w konkursie AWR to element kompanijnego modułu ogniowego Rak. W skład pododdziału wchodzą pojazdy na podwoziu transportera Rosomak (w tym osiem samobieżnych moździerzy M120K Rak, cztery Artyleryjskie Wozy Dowodzenia, dwa Artyleryjskie Wozy Rozpoznawcze) i ciężarówki Jelcz (trzy Artyleryjskie Wozy Amunicyjne i jeden Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia).

Projekt Artyleryjskiego Wozu Rozpoznawczego zrealizowało konsorcjum w składzie HSW S.A., WB Electronics S.A. (spółka GRUPY WB) i Rosomak S.A. Pojazd przeznaczony jest do rozpoznania optoelektronicznego i obsługiwania strzelania kompanii moździerzy samobieżnych i innych pododdziałów. Może być też użyty do rozpoznania terenu, dróg przegrupowania, rejonów stanowisk ogniowych oraz organizacji zabezpieczenia.

Artyleryjski Wóz Rozpoznawczy jest wyposażony w trzy stanowiska pracy: dowódcy, operatora głowicy-zwiadowcy i operatora radaru-zwiadowcy. Oprogramowanie systemu kierowania ogniem pozwala na integrację podsystemów rozpoznania i obsługę wykonywania zadania ogniowego przez pododdziały artylerii.

AWR jest wyposażony w zintegrowany system zarządzania walką TOPAZ. W oparciu m.in. o pokładowy zestaw urządzeń łączności wewnętrznej FONET, pozwala na przewodową i radiową wymianę danych i fonii na szczeblu taktycznym zarówno ze stanowiskiem dowodzenia artylerii jak innymi elementami ugrupowania.

Podstawowym wyposażeniem AWR są urządzenia wchodzące w skład pokładowego i wynośnego zestawu obserwacyjno-rozpoznawczego. Ich zadaniem jest pozyskiwanie informacji pozwalającej na identyfikację i określnie położenia celów oraz wypracowanie danych umożliwiających wykonanie zadania ogniowego przez kompanię wsparcia, baterię lub dywizjon artylerii.