Fot. Pixabay

Prawie każda branża wykazuje zainteresowanie sztuczną inteligencją. Wielu widzi w niej źródło zysku. Dlatego powoli rośnie popyt na AI ze strony sprzedawców detalicznych. Zastosowanie sztucznej inteligencji pozwala detalistom na zwiększenie satysfakcji klientów podczas zakupów.

Wprowadzenie sztucznej inteligencji jest szczególnie przydatne dla tych sprzedawców detalicznych, którzy zbierają i przetwarzają ogromne wolumeny informacji o swoich klientach. Wykorzystując techniki uczenia maszynowego i głębokiego uczenia, aplikacje AI przeznaczone dla handlu detalicznego mogą zapewnić cenny wgląd w dane i na tej podstawie personalizować oferty. Korzystając z technologii sztucznej inteligencji, firmy detaliczne tworzą wirtualne półki i wirtualne przymierzalnie. Dzięki opartym na sztucznej inteligencji aplikacjom odzieżowym, klienci łatwo odnajdują najlepsze i najbardziej odpowiednie dla siebie ubranie. Sztuczna inteligencja w branży detalicznej nie tylko poprawia wrażenia zakupowe, ale także dostarcza detaliście wiele bardziej szczegółowych danych na temat zachowania klientów. AI zastosowana do usprawnienia sprzedaży detalicznej pomaga klientom w szybkim podejmowaniu decyzji zakupowych.

Jeśli kupujesz ubranie w fizycznym sklepie, możesz być sfrustrowany długim poszukiwaniem oraz przymierzaniem wielu egzemplarzy odzieży. Oparte na sztucznej inteligencji wirtualne przymierzalnie z cyfrowymi lustrami zwiększają siłę decyzyjną klienta. Te inteligentne systemy sprzedaży detalicznej nie tylko pomagają klientom offline, ale także oszczędzają cenny czas kupujących online. Za pomocą ekranu dotykowego klienci mogą wybierać różne opcje, takie jak akcesoria, dodatki, buty itp. W ten sposób łatwo wybrać produkty, które idealnie komponują się z innymi.

Usługi te dotyczą nie tylko marek odzieżowych czy obuwniczych, ale również kosmetycznych. Sztuczna inteligencja pomaga klientkom np. w sprawdzeniu, jaki podkład lub szminka im odpowiadają.

Zautomatyzowany dialog z klientem

Używając sztucznej inteligencji do przetwarzania języka naturalnego i analiz, detaliści koncentrują się na zapewnieniu swoim klientom szybkiego i całodobowego wsparcia. Nawet fizyczne sklepy detaliczne używają już paneli dotykowych i mówiących robotów. Te inteligentne maszyny pomagają zlokalizować poszukiwany produkt, udzielają wielu szczegółowych informacji o wybranym towarze, a także odpowiadają na pytania dotyczące jego właściwości. W ten sposób wirtualni, oparci na sztucznej inteligencji asystenci sprzedaży zastępują realnych pracowników. Wpływa to na obniżenie kosztów stałych. Tego rodzaju aplikacje AI nie tylko poprawiają jakość usług i oszczędzają pieniądze, ale także przyciągają nowych klientów do sklepów.

Systemy oparte na sztucznej inteligencji rejestrują zachowania klientów w sklepach. Oprócz optymalizacji ofert, korzyścią jest wzrost bezpieczeństwa. Dzięki analityce wideo łatwiej zapobiegać kradzieżom. Rejestratory wspierane przez AI w czasie rzeczywistym, skutecznie monitorują sytuację w sklepie. Aplikacje AI wysyłają alerty bezpieczeństwa do administratorów, aby właściciele mogli natychmiast podjąć adekwatne działania. Chatboty pozwalają detalistom zaangażować klientów w poufny i skuteczny dialog. Korzystając z aplikacji Chatbot, marki detaliczne mogą przetwarzać tysiące zapytań klientów jednocześnie. Chatboty są opracowywane w celu udzielenia natychmiastowej odpowiedzi na zapytania użytkowników oraz przekazywania sugestii i rekomendacji dotyczących zakupów. Połączenie chatbotów, ludzi i AI sprawia, że marki detaliczne mogą czerpać zyski, także z wahań dynamiki rynku.

Sklepy bez kas i personelu

Roboty odgrywają coraz poważniejszą rolę w handlu – począwszy od zaopatrzenia i operacji w sklepie, marketingu, sprzedaż – po operacje back-office oraz usługi asystentów klienta. Szybkość i dokładność to główne atrybuty inteligentnych maszyn. Dzięki nim znikają kolejki, automatyzowany jest proces fakturowania i płatności. AI pozwala wykorzystać technologię biometryczną, a szczególnie rozpoznanie twarzy klienta do autoryzacji samoobsługowych transakcji. Jeszcze kilkanaście lat temu wizja całkowicie samoobsługowego sklepu, bez kas i personelu, wydawała się futurystyczną iluzją. Dziś uczymy się korzystać z pomocy inteligentnych automatów w bezobsługowych sklepach, które niedługo przestaną być rzadkością.

Uczenie maszynowe pomaga detalistom w optymalizacji struktury cen, gromadzeniu informacji o klientach i podejmowaniu skutecznych decyzji logistycznych oraz optymalizacji łańcucha dostaw. Zalgorytmizowane systemy obniżają koszty i kształtują długoterminowe relacje z klientami. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe wyznaczają przyszłość marketingu detalicznego. Być może jest to rozwiązanie problemu braku rąk do pracy w handlu? Choć z drugiej strony, według badań przeprowadzonych przez Forrester, AI zastąpi 70 proc. miejsc pracy na całym świecie do 2025 r. Czy wtedy sprostamy wyzwaniu znalezienia jakiegoś zatrudnienia rosnącym rzeszom ludzi „niepotrzebnych”?