fbpx
sobota, 27 kwietnia, 2024
Strona głównaPodatkiPandemia nie wpłynęła na przedawnienie zobowiązań podatkowych

Pandemia nie wpłynęła na przedawnienie zobowiązań podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 27 marca 2023 r. (sygn. akt I FPS 2/22) wyraził stanowisko, że przepisy wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 nie wpłynęły na bieg przedawnienia zobowiązań podatkowych. Orzeczenie to jest korzystne dla podatników, którzy mogli obawiać się wydłużenia terminów przedawnienia zobowiązań na podstawie tzw. ustawy covidowej.

W okresie od 31 marca do 23 maja 2020 r. wprowadzono w Polsce zawieszenie i wstrzymanie biegu terminów w różnych dziedzinach prawa. Siedmioro sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) orzekło, że przepis art. 15zzr ust. 1 pkt 3 ustawy covidowej (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.), który obecnie już nie obowiązuje, nie dotyczył terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych. Uzasadniono to faktem braku odwołania do przepisów podatkowych w ustawie covidowej oraz zasadą autonomii prawa podatkowego względem przepisów administracyjnych.

Przypomnijmy, że zasada autonomii prawa podatkowego polega na tym, że prawo podatkowe jest samodzielną i niezależną gałęzią prawa, odrębną od innych dziedzin, takich jak prawo administracyjne, cywilne czy karne. W praktyce oznacza to, że przepisy prawa podatkowego mają swoje własne, specyficzne zasady i instytucje, które nie zawsze mają swoje odpowiedniki w innych dziedzinach prawa.

Autonomia prawa podatkowego manifestuje się na kilku poziomach. Pierwszy to systematyka prawa: prawo podatkowe ma swoje własne systemy regulacji, które obejmują m.in. podatki, opłaty, ulgi podatkowe, karne i proceduralne aspekty prawa podatkowego.
Drugi poziom to regulacje prawne: przepisy prawa podatkowego zawierają normy odrębne od innych gałęzi prawa, które bezpośrednio regulują relacje między podatnikami a organami podatkowymi oraz sposób obciążania podatników podatkami.
Trzeci to interpretacja prawa: zasada autonomii prawa podatkowego wpływa również na sposób interpretowania przepisów podatkowych – organy podatkowe i sądy stosują specyficzne metody wykładni prawa podatkowego, które niekoniecznie pokrywają się z metodami stosowanymi w innych dziedzinach prawa.
Czwarty poziom to odrębność podmiotowa: w praktyce oznacza to, że organy podatkowe mają wyłączne kompetencje w zakresie stosowania prawa podatkowego, co oznacza, że inne organy administracji publicznej nie mogą interpretować ani stosować przepisów prawa podatkowego.
I wreszcie piąty to odrębność proceduralna: procedury stosowane w sprawach podatkowych są często specyficzne dla prawa podatkowego i różnią się od procedur stosowanych w innych gałęziach prawa, np. w prawie administracyjnym czy cywilnym.

Autonomia prawa podatkowego sprawia, że w przypadku wątpliwości co do zastosowania określonych przepisów, należy kierować się przepisami prawa podatkowego, a nie innymi dziedzinami prawa. W konsekwencji, jeżeli przepis prawa innej dziedziny nie odwołuje się wprost do prawa podatkowego można przyjąć, że nie ma on zastosowania do spraw podatkowych.

I to właśnie opierając się na takiej argumentacji NSA uznał, że skoro w ustawie covidowej nie było odwołania do przepisów podatkowych, to – z uwagi na zasadę autonomii prawa podatkowego w stosunku do przepisów administracyjnych – przepisy tej ustawy nie mogą mieć zastosowania do reguł przedawnienia obowiązujących przy zobowiązaniach podatkowych. Jak podkreślano w uzasadnieniu rozdzielenie materialnego prawa podatkowego i administracyjnego nie jest proste. Jednak w sytuacji, gdy ustawodawca posłużył się zwrotem „bieg przewidzianych przepisami prawa administracyjnego terminów” to kierując się zasadą rozstrzygania wszelkich wątpliwości na korzyść podatnika należy przyjąć, że przepis ten nie ma zastosowania na gruncie przepisów podatkowych. Zdaniem NSA inne rozumienie tego przepisu stawiałoby podatnika w niekorzystnej sytuacji, ponieważ w efekcie przedłużałoby bieg terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Takie rozumienie cytowanego przepisu jest zatem niedopuszczalne.

Warto dodać, że orzeczenie NSA wydane zostało w kontekście sporu między organem podatkowym a podatnikiem VAT. Organ podatkowy doliczał okres zawieszenia terminów, wynikający z ustawy covidowej, do biegu przedawnienia zobowiązań podatkowych. W efekcie podatnik miałby się zmierzyć z dłuższym okresem przedawnienia. NSA uznał, że taka interpretacja przepisu jest niekorzystna dla podatnika i niedopuszczalna.

Zgodnie z ogólną zasadą zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Istnieją jednak różne sytuacje, które mogą zawiesić lub przerwać bieg przedawnienia zobowiązań podatkowych, takie jak np. wniesienie skargi do sądu administracyjnego czy ogłoszenie upadłości zobowiązanego. Decyzja NSA daje podatnikom pewność, że okres pandemii nie wpłynął na terminy przedawnienia ich zobowiązań podatkowych. Tym samym fiskus stracił możliwość wydłużania okresu dochodzenia należności podatkowych przez czas wydłużony o okres trwania pandemii COVID-19, do czego od dłuższego czasu starały się zmierzać organy podatkowe.

Marek Kutarba
Marek Kutarba
Prawnik i publicysta, ekspert w zakresie prawa podatkowego i finansów. Karierę zawodową rozpoczął od pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu. Później związany z licznymi tytułami prasowymi, w tym największymi polskimi dziennikami gospodarczymi, w których pełnił funkcje redakcyjne i publikował na tematy podatkowe i gospodarcze. Autor książek i praktycznych poradników z zakresu prawa podatkowego. Obecnie właściciel firmy doradczej specjalizującej się w zarządzaniu finansowym i restrukturyzacji kosztów oraz kontent marketingu i litigation PR.

INNE Z TEJ KATEGORII

Szykują nam nowy podatek. Efektem będą drastyczne podwyżki cen gazu, węgla i paliwa

Jak informuje „Rzeczpospolita”, węgiel będzie droższy nawet o połowę, a olej napędowy o ponad 50 gr na litrze. Taki będzie efekt wprowadzenia przez rząd nowego podatku wynikającego z unijnej dyrektywy o systemie handlu emisjami gazów cieplarnianych. Jej uchwalenie ma nastąpić do końca 2024 r.
2 MIN CZYTANIA

Apel rzecznika MŚP do premiera w sprawie składki zdrowotnej

Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców, zwrócił się do premiera Donalda Tuska z listem dotyczącym dwóch szczególnie ważnych dla przedsiębiorców zapowiedzi rządu.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Podatek liniowy już nie tak popularny

W ciągu zaledwie roku, w wyniku zmian wprowadzonych Polskim Ładem, liczba podatników liniowego PIT zmalała o więcej niż jedną trzecią, a zapłacony przez nich podatek o jedną piątą. Równocześnie wzrosła tzw. efektywna stawka opodatkowania.
4 MIN CZYTANIA

Wydatki na wdrożenie KSeF można odliczyć podwójnie

Koszty związane z implementacją oprogramowania koniecznego do komunikacji z Krajowym Systemem e-Faktur mogą spełniać kryteria prac badawczo-rozwojowych (B+R), co umożliwia odliczenie kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi na badania i rozwój. Taki wniosek wynika z interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora KIS w styczniu 2024 r.
4 MIN CZYTANIA

Niepełny miesiąc pracy nie wpływa na potrącenia komornicze

Praca przez część miesiąca nie wpływa na kwotę wolną od potrąceń komorniczych. Jeśli pracownik jest zatrudniony na pełnym etacie, ale nie przepracował pełnego miesiąca (np. z powodu ustania stosunku pracy w trakcie miesiąca), obowiązujące przepisy nie pozwalają na zmniejszenie kwoty wolnej od potrąceń w ramach egzekucji komorniczej.
3 MIN CZYTANIA