fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaEkologiaPolski rząd też poparł zakaz sprzedaży aut spalinowych!

Polski rząd też poparł zakaz sprzedaży aut spalinowych!

Wbrew wcześniejszym oświadczeniom rządowym polska minister klimatu wraz ze swoimi kolegami z 26 innych krajów członkowskich zaaprobowała wprowadzenie w Unii Europejskiej zakazu sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 r.

Jak poinformowała Rada Unii Europejskiej, po 2035 r. nowe pojazdy wprowadzane na rynek Unii Europejskiej będą musiały zredukować emisję CO2 o 100 proc. Pośredni cel 55 proc. dla samochodów osobowych i 50 proc. dla vanów został uzgodniony na 2030 r. Oznacza to de facto wstrzymanie sprzedaży samochodów benzynowych, wysokoprężnych i napędzanych gazem, w tym także lekkich samochodów dostawczych.

Według serwisu EURACTIV.com, sprawa nie była przesądzona. Włochy, Portugalia, Słowacja, Bułgaria i Rumunia naciskały na przesunięcie celu z 2035 r. na 2040 r. Ostatecznie kraje te  poparły kompromis zaproponowany przez Niemcy, największy rynek samochodowy w UE, który utrzymał cel na 2035 r., i zawnioskowały o ocenę w 2026 r., czy pojazdy hybrydowe lub na paliwa neutralne pod względem emisji CO2 mogą spełnić ten cel.

Serwis EURACTIV.com nie informuje, by polscy przedstawiciele w jakikolwiek sposób blokowali ten absurdalny i antywolnościowy pomysł. A rzecznik rządu Piotr Müller dopiero co powiedział, że Polska jest przeciwna zakazowi produkcji samochodów spalinowych od 2035 r. Także minister klimatu i środowiska Anna Moskwa mówiła, że Polska sprzeciwia się tej propozycji.

Po ponad 16 godzinach negocjacji ministrowie środowiska z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej uzgodnili wspólne stanowiska w sprawie pięciu ustaw, będących częścią szerszego pakietu środków mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Poza kwestią zakazu sprzedaży samochodów spalinowych ministrowie klimatu wszystkich krajów członkowskich poparli m.in. nałożenie opłat za emisję CO2 w transporcie i budynkach.

Zobacz także: Polska podjęła decyzję w sprawie zakazu aut spalinowych

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ludzie nie chcą mieszkać w wiatrakowym lesie [WYWIAD]

Wiatraki oznaczają dewastację terenu w obrębie wielu kilometrów, zabijają ptaki, a ludziom nie dają normalnie żyć – mówi Tomasz Berliński, mieszkaniec pięknych przyrodniczo terenów gminy Górowo Iławeckie, gdzie ma powstać elektrownia wiatrowa.
8 MIN CZYTANIA

Ponowne nawadnianie torfowisk to realne zyski ekonomiczne

Znaczna większość mokradeł w Polsce i w Europie została już osuszona do różnych celów. Tymczasem osuszanie torfowisk i np. wprowadzanie tam lasu daje znacznie mniejsze zyski ekonomiczne niż ponowne ich nawadnianie. Zespół naukowców z udziałem Polaków wykazał, że w skali Litwy ponowne nawodnienie osuszonych leśnych torfowisk przyniosłoby zyski sięgające nawet 170 mln euro rocznie.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA

Etapy rozwoju Unii

Niektórzy zarzucają mi, że bez powodu nienawidzę Unii Europejskiej. Albo uważają, że nawet jeśli mam jakiś powód, to nie mam racji, bo przecież Unia jest taka wspaniała i chce wyłącznie naszego dobrobytu. To kompletna nieprawda.
5 MIN CZYTANIA

Sri Lanka nie tylko tuk tukiem

Podczas targów książki w Łodzi, na których odbyła się prapremiera mojej najnowszej książki „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”, jedna z czytelniczek napomknęła, że planuje wyjazd na Sri Lankę. Odpowiedziałem, że właśnie cały styczeń przebywałem w tym kraju i co nieco wiem o wyspie. Kobieta spytała mnie, czy da się tam przeżyć za 20 dolarów. Spytałem, czy ma na myśli jeden dzień, ale po jej minie wywnioskowałem, że chyba myślała o znacznie dłuższym okresie czasu. Stwierdziłem, że jeden dzień jedna osoba może jakoś przeżyć za tę kwotę, ale na pewno nie cała rodzina przez miesiąc.
7 MIN CZYTANIA