fbpx
niedziela, 28 kwietnia, 2024
Strona głównaNaukaPolskie nastolatki coraz słabsze w matematyce i rozumieniu tekstu

Polskie nastolatki coraz słabsze w matematyce i rozumieniu tekstu

Polskie nastolatki osiągają coraz gorsze wyniki w matematyce i w rozumieniu tekstu – wynika z badania OECD. Polska młodzież jest w grupie krajów o największym spadku poziomu wiedzy. Choć wciąż są powyżej unijnej średniej, wypadli z grona europejskich liderów. Tym, co szczególnie niepokoi, jest rosnący odsetek nastolatków, którym brakuje umiejętności czytania ze zrozumieniem.

Polscy 15-latkowie osiągnęli w zeszłorocznym badaniu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wyniki znacznie gorsze niż w 2018 r. Wtedy wyniki były więcej niż bardzo dobre. W rozumowaniu matematycznym wyprzedzaliśmy wszystkie kraje Unii Europejskiej, z wyjątkiem Estonii.

Obecnie zajmujemy nadal wysokie miejsce w rankingu (za Estonią i Szwajcarią), ale ex aequo z Polską są liczne kraje, które w poprzednim badaniu były za nami, tj.: Holandia, Irlandia, Belgia, Dania, Wielka Brytania, Austria, Czechy, Słowenia, Finlandia, Łotwa i Szwecja.

Polska w ostatnich latach doświadczyła likwidacji gimnazjów i wprowadzenia nowej podstawy programowej.

Spada poziom wiedzy nastolatków

Cykliczne badanie OECD dotyczące światowych standardów uczenia się obejmuje umiejętności matematyczne i czytania wśród nastolatków. Wyniki pokazują ogólny bezprecedensowy spadek poziomu wiedzy matematycznej i rozumienia tekstu w kilkudziesięciu krajach. Tylko częściowo – jak wskazują eksperci OECD – jest temu winne zamykanie szkół z powodu pandemii.

OECD stwierdziła, że odnotowała jeden z najbardziej gwałtownych spadków wyników od 2000 r., kiedy to rozpoczęła testy 15-latków z czytania i nauk ścisłych. W porównaniu z ostatnim badaniem (w 2018 r.) w krajach OECD wyniki w czytaniu spadły średnio o 10 punktów, a w matematyce o 15 punktów, co stanowi spadek umiejętności odpowiadający 75 proc. czasu rocznej nauki.

OECD twierdzi, że podczas gdy ponad połowa z 81 objętych badaniem krajów odnotowała spadki, to Niemcy, Islandia, Holandia, Norwegia i Polska odnotowały szczególnie gwałtowny spadek wyników w matematyce.

Badanie wykazało, że średnio w całej OECD jeden na czterech 15-latków uzyskał słabe wyniki w czytaniu, matematyce i innych naukach ścisłych, co oznacza, że nie potrafił posługiwać się podstawowymi algorytmami ani interpretować prostych tekstów.

W badaniu wzięło udział 700 000 młodych ludzi z 38 (w większości rozwiniętych) krajów OECD i 44 spoza organizacji, który przystąpili do dwugodzinnego testu będącego największym międzynarodowym porównaniem wyników w edukacji. Test uważnie obserwowany jest przez decydentów.

Przyczyną, tylko pośrednio, pandemia

„COVID prawdopodobnie odegrał pewną rolę, ale nie przeceniałbym tego” – powiedział na konferencji prasowej dyrektor ds. edukacji OECD Andreas Schleicher komentując wyniki badania. Podkreślił, że „istnieją podstawowe czynniki strukturalne i jest znacznie bardziej prawdopodobne, że będą to trwałe cechy naszych systemów edukacji, które decydenci powinni naprawdę poważnie potraktować”.

Według badania kraje, które zapewniły dodatkowe wsparcie nauczycielom podczas zamykania szkół z powodu pandemii Covid-19 uzyskały lepsze wyniki. Były one ogólnie lepsze w miejscach, w których nauczyciel miał łatwy dostęp do specjalnej pomocy. Gorsze wyniki były zwykle powiązane z częstszym korzystaniem z telefonów komórkowych w celach rozrywkowych oraz z występowaniem w szkołach zgłaszanych niedoborów nauczycieli.

Singapur liderem

OECD stwierdziła, że spadek poziomu wiedzy nie jest nieunikniony wskazując na Singapur, gdzie uczniowie osiągali najwyższe wyniki z czytania, matematyki i innych nauk ścisłych – byli oni średnio o trzy do pięciu lat nauki lepsi od swoich rówieśników z OECD. Po Singapurze także Makau, Tajwan, Hongkong, Japonia i Korea Południowa również osiągnęły lepsze wyniki w naukach ścisłych. Również Estonia i Kanada osiągnęły dobre wyniki.

W czytaniu najwyższe oceny uzyskały: Irlandia, Japonia, Korea Południowa i Tajwan, a w Irlandii i Japonii były one tym bardziej godne uwagi, że średnie wydatki tych krajów na jednego ucznia nie przekraczały średniej OECD.

Reuter, gazetaprawna.pl, polityka.pl, KR
Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Od fizyki do Boga [WYWIAD]

O połączeniu materii i ducha i o tym, czym jest myśl, a czym modlitwa w odniesieniu do teorii myśli o myśli rozmawiamy z jej twórcą, Michałem Garapichem.
9 MIN CZYTANIA

Czy da się udowodnić, że Bóg istnieje? [WYWIAD]

Czy można w kwadrans udowodnić, że Bóg istnieje? Krzysztof Oppenheim dowodzi, że można. Na bazie wczorajszego wywiadu poświęconemu historyczności Jezusa z Nazaretu, kontynuujemy naszą rozmowę, idąc krok dalej i zadając sobie pytanie, które nurtuje ludzkość od zarania dziejów: czy Bóg istnieje?
13 MIN CZYTANIA

Czy niemiecki system szkolnictwa zawiódł?

Publiczna edukacja w Niemczech jest „bezpłatna” (czyli finansowana z podatków), jednak coraz więcej rodziców decyduje się posłać swoje dzieci do szkoły prywatnej, nawet jeśli wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Czy dobre wykształcenie w Niemczech stanie się wkrótce przywilejem tylko tych, których będzie na nie stać?
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA