fbpx
niedziela, 19 maja, 2024
Strona głównaTransportPorty generują rekordowe wpływy

Porty generują rekordowe wpływy

W roku 2022, dzięki efektywnemu zarządzaniu i strategicznym inwestycjom, polskie porty przyczyniły się do zasilenia budżetu państwa rekordową kwotą ponad 58 mld zł.

Jak ocenia serwis Obserwator Logistyczny „to efekt strategicznego wykorzystania geograficznego położenia kraju na europejskich szlakach handlowych oraz skutecznej polityki celnej i skarbowej. Dzięki temu porty morskie stają się jednym z filarów ekonomicznej suwerenności i samodzielności finansowej”.

Grube miliardy

Należności celno-podatkowe z tytułu podatku VAT, cła i akcyzy od 2015 r. znajdują się w mocnym trendzie wzrostowym. W 2015 r. wynosiły 17,1 mld zł, by w 2021 r. sięgnąć kwoty ponad 44,1 mld zł, a rok później – rekordowych ponad 58,3 mld zł. Łącznie w latach 2015-2022 wypływy te wyniosły ponad 247,3 mld zł. Było to możliwe dzięki modernizacji i rozbudowie infrastruktury portowej oraz wprowadzeniu innowacyjnych technologii logistycznych, co zwiększyło efektywność operacyjną. Inwestycje te, przyciągając nowe linie żeglugowe, bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu obrotów.

Kluczowy hub transportowy

Plany budowy nowoczesnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu mogą ten sukces jeszcze spotęgować. Terminal w Świnoujściu ma potencjał zwiększenia przewagi konkurencyjnej Polski. Może wzmocnić pozycję kraju w globalnym łańcuchu dostaw i „posiada potencjał, aby transformować polskie wybrzeże w centralny punkt handlowy i logistyczny, co ma znaczenie nie tylko regionalne, ale i europejskie” – czytamy na stronach Obserwatora Logistycznego. Terminal może zwiększyć atrakcyjność Polski jako kraju tranzytowego, co może zwiększyć wartość inwestycji zagranicznych.

Terminal w Świnoujściu wykracza poza korzyści finansowe i może stać się trwałym motorem wzrostu gospodarki narodowej. Może przyczynić się do budowania roli Polski jako ważnego gracza w międzynarodowej logistyce i handlu. Co istotne, taki ciągły postęp kieruje nasz kraj na drogę do stania się kluczowym hubem transportowym na mapie Europy.

Źródło: obserwatorlogistyczny.pl

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA