fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaTransportPorty generują rekordowe wpływy

Porty generują rekordowe wpływy

W roku 2022, dzięki efektywnemu zarządzaniu i strategicznym inwestycjom, polskie porty przyczyniły się do zasilenia budżetu państwa rekordową kwotą ponad 58 mld zł.

Jak ocenia serwis Obserwator Logistyczny „to efekt strategicznego wykorzystania geograficznego położenia kraju na europejskich szlakach handlowych oraz skutecznej polityki celnej i skarbowej. Dzięki temu porty morskie stają się jednym z filarów ekonomicznej suwerenności i samodzielności finansowej”.

Grube miliardy

Należności celno-podatkowe z tytułu podatku VAT, cła i akcyzy od 2015 r. znajdują się w mocnym trendzie wzrostowym. W 2015 r. wynosiły 17,1 mld zł, by w 2021 r. sięgnąć kwoty ponad 44,1 mld zł, a rok później – rekordowych ponad 58,3 mld zł. Łącznie w latach 2015-2022 wypływy te wyniosły ponad 247,3 mld zł. Było to możliwe dzięki modernizacji i rozbudowie infrastruktury portowej oraz wprowadzeniu innowacyjnych technologii logistycznych, co zwiększyło efektywność operacyjną. Inwestycje te, przyciągając nowe linie żeglugowe, bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu obrotów.

Kluczowy hub transportowy

Plany budowy nowoczesnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu mogą ten sukces jeszcze spotęgować. Terminal w Świnoujściu ma potencjał zwiększenia przewagi konkurencyjnej Polski. Może wzmocnić pozycję kraju w globalnym łańcuchu dostaw i „posiada potencjał, aby transformować polskie wybrzeże w centralny punkt handlowy i logistyczny, co ma znaczenie nie tylko regionalne, ale i europejskie” – czytamy na stronach Obserwatora Logistycznego. Terminal może zwiększyć atrakcyjność Polski jako kraju tranzytowego, co może zwiększyć wartość inwestycji zagranicznych.

Terminal w Świnoujściu wykracza poza korzyści finansowe i może stać się trwałym motorem wzrostu gospodarki narodowej. Może przyczynić się do budowania roli Polski jako ważnego gracza w międzynarodowej logistyce i handlu. Co istotne, taki ciągły postęp kieruje nasz kraj na drogę do stania się kluczowym hubem transportowym na mapie Europy.

Źródło: obserwatorlogistyczny.pl

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

PE zdecydował: Zagraniczni kierowcy już nie uciekną od mandatów

Europosłowie z Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego głosowali za ułatwieniem egzekwowania kar za wykroczenia drogowe wobec kierowców przyjeżdżających z innych krajów Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Czy Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w UE?

Poseł PSL Marek Sawicki postawił Ukrainie warunek, że jeśli nie przestanie dyskryminować polskich firm transportowych, to Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Wenezuelczycy poparli przejęcie sąsiedniego kraju

Mieszkańcy Wenezueli w referendum poparli propozycję, by należący do Gujany region Essequibo został zaanektowany przez władze w Caracas.
2 MIN CZYTANIA

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

KE przedłużyła zgodę na stosowanie glifosatu

Pod koniec listopada 2023 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze, które przedłużyło zatwierdzenie potencjalnie rakotwórczej substancji glifosat o 10 lat.
2 MIN CZYTANIA