KYC jest skrótem od określenia nazwy Know Your Customer/Client. W Polsce często zamiennie stosuje się określenie Poznaj Swojego Klienta czyli PSK.

Know Your Customer jest niczym innym, jak procedurą należytej staranności. Organizacje stosujące taką procedurę identyfikują klientów, potwierdzają ich wiarygodność oraz uzyskują informacje, które pozwolą na przeprowadzenie transakcji zgodnie z prawem.  Stosowanie KYC znacząco poprawia bezpieczeństwo finansowe firm, które je wdrażają.

Na rozwój KYC składa się m.in. znaczący rozwój technologiczny i rosnące oczekiwania klientów względem przedsiębiorstw typu Fintech. Firmy muszą dbać o to, kogo wdrażają jako klienta. W ramach programu AML zgodność z KYC odgrywa tutaj swoją rolę. Proces KYC (Know-Your-Customer/Client) rozpoczyna się przed nawiązaniem jakiejkolwiek relacji biznesowej i trwa przez cały okres współpracy.

Kilka miesięcy temu polski fintech Provema poinformował o wdrożeniu w aplikacji mobilnej własnego systemu weryfikacji KYC opartego na sztucznej inteligencji. Nowi użytkownicy aplikacji mają możliwość założenia konta i dokonania weryfikacji w niespełna 5 minut. Własne KYC miało za zadanie nie tylko funkcjonować jeszcze szybciej, ale było bezpośrednią odpowiedzią na oczekiwania użytkowników zainteresowanych założeniem konta w Provema. Klienci robią zdjęcie awersu i rewersu dokumentu tożsamości, fotografują siebie (wykonują tzw. selfie), a algorytmy AI sprawdzają wiarygodność i poprawność danych.

Teraz Provema idzie krok dalej i postanawia skomercjalizować swój system weryfikacji. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę użytkowników aplikacji (ponad 145 tys. w niespełna 6 miesięcy) oraz prace nad AI/ML w rozwiązaniach Provemy, można się było spodziewać takiego kroku ze strony spółki. Provema pierwszy raz podzieli się swoim know-how dotyczącym wykorzystywanych technologii. Udostępnienie autorskiego systemu KYC powinno spotkać się ze sporym zainteresowaniem ze strony rynku, w szczególności firm stosujących politykę user friendly i chcących usprawnienia procesu weryfikacji swoich klientów.

Rynek usług identyfikacji KYC rośnie z roku na rok o kilkaset procent. Jest to spowodowane głównie pandmią COVID-19, gdyż ludzie przekonali się do rozwiązań biometrycznych. Nasze rozwiązanie w znaczący sposób wyróżnia się czasem weryfikacji oraz profesjonalizmem weryfikacji klienta – mówi Grzegorz Szulik, prezes zarządu Provema.