fbpx
wtorek, 30 maja, 2023
Strona głównaEnergetykaSłoneczny sojusz w walce z tanimi panelami z Chin

Słoneczny sojusz w walce z tanimi panelami z Chin

Polskie firmy postanowiły więc działać razem, by stawić czoła chińskiej konkurencji. Deklarację o współpracy podpisali już trzej najwięksi gracze: ML System, Bruk-Bet Solar i Hanplast.

– W tym biznesie niezwykle ważna jest skala produkcji, a Chińczycy biją nas na głowę w tym obszarze. Moce chińskich fabryk są nieporównywalnie większe od naszych krajowych zakładów. Silny wzrost mocy w fotowoltaice w naszym kraju spowoduje, że polskie firmy utracą swoje udziały w rynku, a my uzależnimy się od importu urządzeń dla energetyki. Dlatego tak ważna jest rozbudowa potencjału polskich firm i zapewnienie im odpowiednich funduszy na rozwój – tłumaczy na łamach „RP” Grzegorz Wiśniewski, prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej.

Producenci zaznaczają, że ich celem jest znalezienie rynku zbytu w Polsce i w Europie dla polskich firm, które działają w sposób innowacyjny i spełniający najwyższe standardy. – A nie jest to łatwe, gdy rynek zalewają tanie produkty z Chin. Trudno nam się pogodzić z tym, że obecnie w tej branży króluje wyłącznie cena, a nie jakość – wyjaśnia Aleksander Majchrowicz, prezes Hanplastu. Zaznacza, że dzisiaj większość deweloperów budujących instalacje fotowoltaiczne sięga po tańsze produkty z importu nawet, gdy korzysta z unijnych dotacji, chociaż polskie urządzenia są często lepszej jakości. – Chcemy zbudować w Polsce silny sektor producentów różnego rodzaju komponentów najwyższej jakości do elektrowni słonecznych. Jeśli będziemy mieli poddostawców blisko siebie, będziemy mogli obniżyć koszty produkcji i skrócić terminy dostaw. To pomoże nam wygrywać z konkurencją z importu – przekonuje Majchrowicz.

Rynek fotowoltaiki rośnie niezwykle dynamicznie. W 2019 r. Polska była piątym rynkiem fotowoltaicznym w UE pod względem przyrostu mocy zainstalowanej, z obrotami niemal 5 mld zł i zatrudnieniem sięgającym 6 tys. etatów. Eksperci szacują, że pomimo spowolnienia gospodarczego moce fotowoltaiczne w Polsce wzrosną z niemal 1,5 GW w 2019 r. do ponad 7 GW w 2025 r.

Źródło: energia.rp.pl

INNE Z TEJ KATEGORII

Orlen chce budować globalną markę i zmienia nazwę

Polski Koncern Naftowy Orlen Spółka Akcyjna oficjalnie zmieni nazwę na krótszą. Może to nastąpić już za miesiąc.
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy chcą rozwijać morską energetykę wiatrową

Polskie przedsiębiorstwa są zainteresowane wspieraniem budowy farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Niektóre z naszych firm już w tym uczestniczą.
2 MIN CZYTANIA

TAURON przekaże fortunę na sieci elektroenergetyczne

TAURON przeznaczy w tym roku ponad 2 mld złotych na inwestycje w sieci elektroenergetyczne i będzie to największy strumień finansowy na dystrybucję w ostatnich latach.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Pułapki podatkowe w nowej ustawie o fundacjach rodzinnych [KOMENTARZ]

Ustawa o fundacji rodzinnej wejdzie w życie 22 maja br. Jednak już dokonano jej nowelizacji. Zmiany zasad opodatkowania w większości są korzystne. Ale jedna z koncepcji może poważnie skomplikować prowadzenie fundacji. Publikujemy komenatrz ekspercki na ten temat, którego autorem jest doradca podatkowy Ewa Flor.
7 MIN CZYTANIA

Grupa PGE powiększyła się o segment energetyki kolejowej

PGE Polska Grupa Energetyczna zakończyła proces zakupu 100 proc. udziałów PKP Energetyka, stając się właścicielem spółki będącej wyłącznym dostawcą energii dla krajowego sektora kolejowego oraz świadczenia usług utrzymania sieci trakcyjnej.

#TechForBetterHealth. Trzecia edycja Huawei Startup Challenge zakończona

Ekspercka kapituła złożona z reprezentantów świata nauki, profesjonalnej medycyny i biznesu wybrała zwycięzców tegorocznej edycji konkursu dla startupów Huawei Startup Challenge organizowanej pod hasłem #TechForBetterHealth.