fbpx
sobota, 18 maja, 2024
Strona głównaTransportUkraińcy zdominowali rynek przewozowy

Ukraińcy zdominowali rynek przewozowy

Polska branża transportowa protestuje na granicy z Ukrainą przeciwko działaniom, które doprowadziły do przejęcia rynku przez konkurencję ukraińską.

Zdaniem Krzysztofa Bosaka, wicemarszałka Sejmu z Konfederacji, sytuacja ta ma swoje korzenie w ekspansji ukraińskiej branży przewozowej na polski rynek. Decyzje nieodpowiedzialne politycznie, takie jak zniesienie systemu pozwoleń na przewozy, doprowadziły do niekontrolowanego wzrostu przewozów wykonywanych przez ukraińskich przewoźników, co wpłynęło negatywnie na polską branżę przewozową.

Dominacja Ukraińców

Łukasz Białas, przedsiębiorca branży przewozowej, podkreślił kluczowy postulat protestujących: przywrócenie zezwoleń regulujących rynek między Polską a Ukrainą na zasadach obowiązujących przed konfliktem zbrojnym. Obecnie udział Polski w przewozach spadł do zaledwie 5 proc., podczas gdy ukraińscy przewoźnicy wykonują 95 proc. przewozów.

Rafał Mekler, lider Strajku Przewoźników, zwrócił uwagę na niesprawiedliwości związane z blokadą graniczną. Otóż system „E-kolejki” wprowadzony przez Ukrainę faworyzuje przewoźników ukraińskich kosztem polskich. Ponadto Mekler zaznaczył, że protestujący nie są wrogo nastawieni do Ukrainy, a ich celem jest przywrócenie równowagi ekonomicznej między obiema stronami.

Interes narodowy

W odpowiedzi na pytania dziennikarzy, uczestnicy konferencji wyraźnie podkreślili, że ich celem nie jest konfrontacja, lecz ochrona polskiego interesu narodowego. Oceniając straty w ujęciu rocznym, zaznaczyli, że obecnie jest to trudne do oszacowania, ale zwrócili uwagę na istotne pogorszenie sytuacji. Konfederacja oczekuje, że polski rząd podejmie działania na rzecz przywrócenia równowagi w branży przewozowej, co wymagać będzie reintrodukcji systemu zezwoleń na przewozy.

Źródło: Biuro Prasowe Konfederacji
Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA