fbpx
niedziela, 10 grudnia, 2023
Strona głównaPodatkiWydatki na influencera można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję

Wydatki na influencera można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję

Wydatki na współpracę z influencerami, blogerami czy testerami produktów mieszczą się w zakresie ulgi na ekspansję. Podatnik może zatem dwukrotnie odliczyć wypłacone im wynagrodzenie. Raz jako koszt uzyskania przychodu i drugi raz jako koszt działań promocyjno-informacyjnych w ramach ulgi.

Zgodnie z interpretacją wydaną przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, datowaną na 16 października 2023 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU), podatnicy mają możliwość korzystania z ulg podatkowych w ramach tzw. ulgi na ekspansję w przypadku wydatków na współpracę marketingową. Co do zasady ulga na ekspansję pozwala na dwukrotne odliczenie wydatków poniesionych na działania zwiększające przychody z działalności gospodarczej, co stanowi istotne wsparcie dla przedsiębiorców. Dwukrotne, ponieważ najpierw wydatki zaliczane są do kosztów podatkowych, a następnie te same kwoty można odliczyć w ramach ulgi.

W kontekście korzystania z ulgi na ekspansję, szczególnie interesującą kwestią jest możliwość odliczenia wydatków na współpracę z influencerami, blogerami oraz testerami produktów. Współpraca ta, obejmująca działania promocyjno-informacyjne, jest coraz częściej stosowaną praktyką w biznesie. Influencerzy, czyli osoby posiadające znaczny zasięg w mediach społecznościowych, angażują się w promocję produktów przyciągając uwagę potencjalnych klientów. Jak wynika z najnowszej interpretacji, takie działania są uznawane nie tylko za koszty uzyskania przychodów, ale również mogą być odliczane jako koszty działań promocyjnych w ramach ulgi na ekspansję.

Przyjęcie takiej interpretacji otwiera przedsiębiorcom nowe możliwości optymalizacji podatkowej. Dzięki temu wydatki na współpracę z osobami wpływowymi w mediach społecznościowych, takimi jak influencerzy, mogą być wykorzystane do zmniejszenia obciążeń podatkowych. Jest tak dlatego, że takie działania marketingowe mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia sprzedaży i rozpoznawalności marki.

O czym należy jednak pamiętać to to, że ulga na ekspansję pozwala na odliczenie kosztów do określonej kwoty, która wynosi milion złotych. Należy także pamiętać, że ulga dotyczy wyłącznie wydatków związanych z promocją produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i sprzedawanych podmiotom niepowiązanym.

Warto też zaznaczyć, że ulga na ekspansję ma także inne ograniczenia. Przykładowo, nie obejmuje ona wydatków na wynagrodzenia pracowników, nawet jeśli ich działania odpowiadają działaniom promocyjnym kwalifikującym się do ulgi. Interpretacja jasno stwierdza, że wydatki na dział marketingu prowadzone przez osoby zatrudnione w firmie nie kwalifikują się, co do zasady, do dwukrotnego odliczenia.

Aby skorzystać z ulgi podatnik musi spełnić pewne warunki. Należy między innymi wykazać, że w ciągu dwóch lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesiono wydatki na ekspansję, nastąpił wzrost przychodów ze sprzedaży produktów.

Interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej podkreśla, że każdy przypadek korzystania z ulgi na ekspansję wymaga indywidualnej oceny, co jest kluczowe w kontekście różnorodności działań marketingowych i specyfiki działalności poszczególnych podmiotów gospodarczych. Poza wskazaniem na wymóg wzrostu przychodów, interpretacja zawiera również istotne wskazówki dotyczące charakteru i zakresu wydatków, które mogą być odliczane. Po pierwsze, o czym była już mowa, wydatki na influencerów, blogerów i testerów produktów muszą być ściśle powiązane z działaniami mającymi na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży. Oznacza to, że działania te powinny być skoncentrowane na promocji produktów, które są bezpośrednio wytworzone przez podatnika. Warto zwrócić uwagę, że choć wydatki te mogą być odliczone dwukrotnie, to jednak muszą one wpisywać się w określony przez ustawę o PIT katalog kosztów. Inaczej mówiąc, wydatki takie muszą być przez przepisy uznawane za koszt podatkowy (koszt uzyskania przychodów).

Dodatkowo, interpretacja zwraca uwagę na rolę, jaką influencerzy, blogerzy i testerzy odgrywają w procesie marketingowym. Ich działalność nie ogranicza się jedynie do promocji produktu, ale często obejmuje również przekazywanie wartościowych informacji o produkcie, takich jak skład, zastosowanie czy oczekiwane działanie. Jest to szczególnie ważne w kontekście budowania zaufania i wiarygodności marki w oczach konsumentów.

Podkreślenie w interpretacji, że katalog kosztów uprawniających do ulgi ma charakter zamknięty, jest istotne dla zrozumienia, które wydatki mogą być odliczane. Zgodnie z przepisami w ramach ulgi można odliczyć wydatki na:
uczestnictwo w targach – organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
działania promocyjno-informacyjne, w tym zakup na przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotki dotyczące produktów;
dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

To oznacza, że przedsiębiorcy muszą być świadomi, iż nie wszystkie wydatki związane z promocją i ekspansją kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi. W związku z tym ważne jest dokładne zaplanowanie i przemyślane zarządzanie budżetem marketingowym, tak aby maksymalnie wykorzystać możliwości oferowane przez ulgę na ekspansję.

Podsumowując – nowa interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej otwiera przed przedsiębiorcami ciekawe możliwości optymalizacji podatkowej poprzez wykorzystanie działań marketingowych związanych z influencerami i mediami społecznościowymi. Jednocześnie, złożoność i specyfika ulgi na ekspansję wymagają od przedsiębiorców ostrożności i dokładnego zapoznania się z jej warunkami, aby uniknąć błędów i maksymalizować korzyści podatkowe wynikające z tej ulgi bez narażania się na potencjalny konflikt z fiskusem.

Marek Kutarba
Marek Kutarba
Prawnik i publicysta, ekspert w zakresie prawa podatkowego i finansów. Karierę zawodową rozpoczął od pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu. Później związany z licznymi tytułami prasowymi, w tym największymi polskimi dziennikami gospodarczymi, w których pełnił funkcje redakcyjne i publikował na tematy podatkowe i gospodarcze. Autor książek i praktycznych poradników z zakresu prawa podatkowego. Obecnie właściciel firmy doradczej specjalizującej się w zarządzaniu finansowym i restrukturyzacji kosztów oraz kontent marketingu i litigation PR.

INNE Z TEJ KATEGORII

Termin na złożenie informacji TPR przedłużony

24 listopada 2023 r. minister finansów podpisała rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminu do złożenia informacji o cenach transferowych (TPR).
4 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Opublikowano projekt przepisów dotyczący dochodowych JPK

Od 1 stycznia 2025 r. dla największych podatników CIT obowiązkowe stanie się składanie JPK_KR. Równocześnie w życie wejdzie rozporządzenie MF w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić księgi podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Termin na złożenie informacji TPR przedłużony

24 listopada 2023 r. minister finansów podpisała rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminu do złożenia informacji o cenach transferowych (TPR).
4 MIN CZYTANIA

Przy niepełnym wymiarze czasu pracy nadgodziny należą się szybciej

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że pracodawca nie może płacić za nadgodziny osobom zatrudnionym na część etatu tak jak osobom na pełnym etacie, czyli dopiero, gdy przepracują osiem godzin.
3 MIN CZYTANIA

Opublikowano projekt przepisów dotyczący dochodowych JPK

Od 1 stycznia 2025 r. dla największych podatników CIT obowiązkowe stanie się składanie JPK_KR. Równocześnie w życie wejdzie rozporządzenie MF w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić księgi podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
4 MIN CZYTANIA