fbpx
niedziela, 10 listopada, 2024
Strona głównaInnowacje„Zielone auta” dla biznesu z dotacją

„Zielone auta” dla biznesu z dotacją

Nabór wniosków do programów „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber”, zaczyna się 26 czerwca 2020 roku. Będzie można je składać do 31 lipca 2020 roku. Jak zaznaczono przy tym na stronie rządowej, program potrwa „nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji”.

Najwięcej skorzystają nabywcy elektryków dostawczych (do 70 tys. zł dofinansowania) oraz taksówek (do 25 tys. zł). W założeniach przyjętych przez ministerstwo ma to przynieść najlepszy efekt ekologiczny, bo auta te mają podobno największe przebiegi. Możemy domyślać się, że projektujący program dokonali pogłębionej analizy danych CEPiK i na tej podstawie wyciągnęli taki wniosek. Program dotacyjny, oprócz swojego aspektu pro środowiskowego, ma pomóc też osłabionej pandemią COVID-19 gospodarce.

– Szacujemy, że całkowity wpływ trzech naszych nowych programów na polską gospodarkę to ok. 700 mln zł – twierdzi minister klimatu Michał Kurtyka.

eVAN – dofinansowanie samochodu dostawczego
70 mln zł w sumie ma pomóc w zakupach elektrycznych samochodów dostawczych (tzw. kategorii N1). Nie obowiązuje górny limit wartości kupowanego pojazdu. Dotacja na zakup lub leasing pojazdu obejmie do 30 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych po 1 stycznia 2020 r. i nie może przekroczyć 70 tys. złotych. Obecnie na rynku – według Centrum Badań i Analiz PSPA – dostępnych jest kilka modeli samochodów dostawczych kwalifikujących się do wsparcia. Są to Nissan e-NV200 (od 129 900 zł netto), Renault Kangoo Z.E. (119 990 zł), Renault Master Z.E. (247 500 zł), Volkswagen e-Crafter (275 568 zł) oraz MAN eTGE (cena ustalana indywidualnie). Możliwe będzie otrzymanie także dotacji na nabycie punktu ładowania o mocy 22 kW. Dofinansowanie wyniesie 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. złotych na jeden taki punkt.

Koliber – taxi dobre dla klimatu (pilotaż)
Kolejne 40 mln zł to zastrzyk pieniędzy wspierający zakup lub leasing ok. tysiąca nowych, elektrycznych taksówek (w tzw. kategorii M1) oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box.

Ten program jest dedykowany specjalnie mikro, małym lub średnim przedsiębiorcom posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym. Dofinansowanie będzie udzielane w formie dotacji – do 20 proc. kosztów kwalifikowanych, ale w kwocie nie wyższej niż 25 tys. zł lub pożyczek (do 100 proc. kosztów kwalifikowanych). Maksymalny koszt kwalifikowany zakupu lub leasingu jednego pojazdu elektrycznego, wraz z kosztem zakupu i montażu jednego punktu ładowania, nie może przekroczyć 150 tys. zł.

Koszty, tak jak przy poprzednim programie, liczone są od 1 stycznia 2020 r. Nie ma limitu ceny auta. Centrum Badań i Analiz PSPA oszacowało, że na dofinansowanie mogą liczyć w tej chwili nabywcy takich modeli BEV jak KIA e-Niro (od 146 990 zł), KIA e-Soul (139 990 zł), Mini Cooper SE (139 200 zł), Peugeot e-2008 (149 700 zł) oraz Volkswagen e-Golf (141 890 zł). W kolejnych miesiącach wsparcie może objąć również zapowiedziane modele, takie jak Honda E, Mazda MX30, czy Volkswagen ID.3.

Zielony samochód – dofinansowanie zakupu prywatnego auta osobowego
Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18750 zł. Ustalono jednak maksymalny limit ceny auta na 125 tys. zł i nie więcej niż tylko 15 proc. kosztów kwalifikowanych, liczonych po 1 maja 2020 r.

Niestety wsparcie będzie niższe niż w większości krajów UE, które subsydiują swoje auta. W Niemczech dopłata wynosi już 9 tys. euro, a tzw. bonus ekologiczny we Francji – 7 tys. euro. Te kraje należą jednak do najbogatszych w UE, spójrzmy więc na biedniejsze. W Rumunii kwota dopłaty wynosi aż 10 tys. euro, na Słowacji 8 tys. euro a w Serbii to równowartość 5 tys. euro.

Wyznaczenie limitu cenowego na poziomie 125 tys. zł powoduje, że z dofinansowania skorzystają głównie nabywcy samochodów miejskich. Według Centrum Badań i Analiz PSPA na polskim rynku dostępnych jest obecnie osiem modeli mieszczących się w ustalonej kwocie. Są to: Nissan Leaf (od 118 000 zł), Opel Corsa-e (124 490 zł), Peugeot e-208 (124 490 zł), Renault Zoe (124 900 zł), smart EQ fortwo (96 900 zł), smart EQ forfour (98 400 zł), smart EQ fortwo cabrio (110 700 zł) oraz Volkswagen e-Up! (97 990 zł). W kolejnych miesiącach w Polsce mogą odbyć się premiery kolejnych pojazdów potencjalnie kwalifikujących się do dopłat. Wśród nich znajdują się: Citroën ami, Dacia Spring, Fiat 500e La Prima, Renault Twingo Z.E., Seat Mii Electric oraz Škoda Citigoe iV.

Wsparcie publicznymi środkami ma w założeniu pomóc poprawić jakość powietrza, ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć poziom hałasu oraz zużycie energii i paliw w transporcie. Czy zredukuje niską emisję , będziemy mogli obserwować po wskaźnikach obrazujących zanieczyszczenie, głównie w miastach. Dotąd nie rozstrzygnięto ostatecznie, co jest głównym źródłem powstającego smogu.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Najsilniejsze armie na świecie stawiają na sztuczną inteligencję

USA i Chiny rywalizują w kwestii wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) w wojsku. Pentagon przygotował już kilka projektów, a jednym z nich ma być samolot myśliwski całkowicie sterowany przez SI.
3 MIN CZYTANIA

Sygnalizacja świetlna oparta na sztucznej inteligencji nie działa. Co poszło nie tak?

W mieście Hamm w Nadrenii Północnej-Westfalii sztuczna inteligencja (SI) miała pomagać w regulacji ruchu drogowego. W tym celu na jednym z tamtejszych przejść dla pieszych zamontowano sygnalizację świetlną opartą na sztucznej inteligencji. Kierowcy jednak skarżą się, że stale wyświetlane jest dla nich światło czerwone. Co poszło nie tak z tym flagowym projektem?
5 MIN CZYTANIA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA