fbpx
środa, 31 maja, 2023
Strona głównaTransportCzeka nas efekt Hawany

Czeka nas efekt Hawany

Parlament Europejski oraz Rada Unii Europejskiej osiągnęły porozumienie, zgodnie z którym nowe samochody i furgonetki sprzedawane w krajach bloku będą wyłącznie bezemisyjne.

Jak informuje serwis EURACTIV.com, tym samym w ramach Zielonego Ładu Unia Europejska zakazuje od 2035 r. sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi czy na LPG. Co więcej, uzgodniono także tymczasowy cel redukcji emisji CO2 o 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 2021 r. w przypadku samochodów osobowych i 50 proc. w przypadku samochodów dostawczych.

– Europa [w sensie biurokratów z UE – przyp. red.] akceptuje przejście na mobilność bezemisyjną. Europejscy producenci samochodów już udowadniają, że są gotowi wkroczyć na rynek, a na rynku pojawiają się coraz bardziej przystępne samochody elektryczne – oświadczył jak zwykle oderwany od rzeczywistości Frans Timmermansds, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej odpowiedzialny za Europejski Zielony Ład.

Zgodnie z porozumieniem firmy, które produkują do 10 tys. samochodów (chodzi głównie o bardzo drogie marki, takie jak np. Ferrari) lub 22 tys. samochodów dostawczych rocznie, otrzymają zwolnienie z celu tymczasowego. Jednak nadal będą musiały osiągnąć cel zerowej emisji do końca 2035 r.

– Przez dzisiejsze porozumienie „efekt Hawany” staje się bardziej realistyczny. Po 2035 r. nasze ulice mogą stać się pełne zabytkowych samochodów, ponieważ nowe samochody będą niedostępne lub nie będzie sobie można na nie pozwolić – ostrzegł Jens Gieseke, niemiecki konserwatywny eurodeputowany.

Jedyna nadzieja w tym, że do 2035 r. Unia Europejska się rozpadnie, będzie już tylko niemiłym wspomnieniem i pozostanie po niej wyłącznie nieprzyjemny smród.

Zobacz także: Szef BMW: Dzięki UE auto będą mieli tylko najbogatsi

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL), tygodnikami „Do Rzeczy” i „Najwyższy Czas!”, oraz dwumiesięcznikami „Polonia Christiana” (i z serwisem pch24.pl) i „Magna Polonia”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ryanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Sąd w Luksemburgu poparł sprzeciw irlandzkiej linii lotniczej Ryanair wobec pomocy włoskiego państwa, zatwierdzonej przez Unię Europejską, dla linii lotniczych dotkniętych pandemią COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska pomyliła się o rząd wielkości

Nowe regulacje Unii Europejskiej wywołają znacznie większy wzrost kosztów produkcji samochodów osobowych i ciężarowych niż pokazały początkowe szacunki Komisji Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Elektryki są i będą drogie oraz nieekologiczne

Represjonowanie właścicieli aut spalinowych, a z drugiej strony subwencje i agresywny marketing aut elektrycznych zdewastują rynek motoryzacyjny. Coś, co jest wmuszane, a przy tym objęte ogromną kuratelą państwa, niczym sensownym nie zaowocuje.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska buduje flotę samolotów strażackich

Przed tegorocznym sezonem pożarów lasów Komisja Europejska podjęła decyzję o budowie – w ciągu najbliższych kilku lat – własnej floty samolotów przeciwpożarowych. Miałaby ona być finansowana z unijnego budżetu.
2 MIN CZYTANIA

Na podniesieniu płacy minimalnej najwięcej zyska… państwo

Najwięcej na podniesieniu płacy minimalnej w przyszłym roku zyskają finanse państwa (22 proc.). Znacznie mniejszą podwyżkę dostanie pracownik (16 proc.). Wszystko to sfinansują przedsiębiorcy, którzy będą mieli wyższe koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Obciążenia wynikające z podwyżki wzrosną im o 18 proc.
5 MIN CZYTANIA

Konfederacja przeciwko „traktatowi pandemicznemu” WHO

W ramach WHO dopinany jest tzw. traktat pandemiczny, który zdaniem Konfederacji w ogóle nie powinien być przez Polskę rozpatrywany. Tymczasem rząd próbuje nas w to wmanewrować.
2 MIN CZYTANIA