fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportSzef BMW: Dzięki UE auto będą mieli tylko najbogatsi

Szef BMW: Dzięki UE auto będą mieli tylko najbogatsi

Oliver Zipse, prezes BMW, uważa, że wprowadzenie zakazu rejestracji samochodów spalinowych sprawi, iż auta staną się nieosiągalne dla wielu nabywców i będzie to miało bardzo niebezpieczne konsekwencje.

Podczas wizyty w USA Oliver Zipse zauważył, że w efekcie zbyt szybkiego przejścia na elektromobilność z oferty producentów znikną samochody przystępne cenowo, co może mieć daleko idące skutki polityczne i społeczne – informuje serwis Interia.pl. Dodał, że „odbierając samochody na mocy przepisów, na miejscu polityków byłby bardzo ostrożny”.

Samochody elektryczne są nie tylko drogie w momencie ich zakupu, ale także eksploatacji. Nie wydaje się, by mogło się to zmienić. Dlatego prezes Zipse słusznie podkreślił, że nic nie wskazuje na to, by – w skali świata – silnik spalinowy „stał się przeżytkiem w perspektywie najbliższych 15 lat”.

Unia Europejska zdecydowała, że samochody spalinowe będą mogły być rejestrowane tylko do 2035 r. W przeciwieństwie do zamordyzmu Brukseli władze amerykańskie (poza lewacką Kalifornią) nie narzucają ludziom konkretnych rozwiązań w postaci zakazów i starają się pozostawiać im wolny wybór. Jeśli planowane zakazy wejdą w życie, na mobilność będzie stać wyłącznie ludzi bardzo bogatych.

Tymczasem zakaz rejestracji samochodów spalinowych w Unii Europejskiej spotyka się ostatnio z coraz głośniejszą krytyką także ze strony szefów największych koncernów samochodowych. Podobnego zdania co Zipse są m.in. Luca de Meo, prezes Renault czy Carlos Tavares, prezes koncernu Stellantis (produkującego m.in. samochody marek Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Chrysler, Alfa Romeo, Lancia czy Jeep).

Zobacz także: Komisja Europejska chce zakazać tirów

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA

Etapy rozwoju Unii

Niektórzy zarzucają mi, że bez powodu nienawidzę Unii Europejskiej. Albo uważają, że nawet jeśli mam jakiś powód, to nie mam racji, bo przecież Unia jest taka wspaniała i chce wyłącznie naszego dobrobytu. To kompletna nieprawda.
5 MIN CZYTANIA

Sri Lanka nie tylko tuk tukiem

Podczas targów książki w Łodzi, na których odbyła się prapremiera mojej najnowszej książki „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”, jedna z czytelniczek napomknęła, że planuje wyjazd na Sri Lankę. Odpowiedziałem, że właśnie cały styczeń przebywałem w tym kraju i co nieco wiem o wyspie. Kobieta spytała mnie, czy da się tam przeżyć za 20 dolarów. Spytałem, czy ma na myśli jeden dzień, ale po jej minie wywnioskowałem, że chyba myślała o znacznie dłuższym okresie czasu. Stwierdziłem, że jeden dzień jedna osoba może jakoś przeżyć za tę kwotę, ale na pewno nie cała rodzina przez miesiąc.
7 MIN CZYTANIA