15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta i z tej okazji UOKiK chce promować hasło „Inwestujesz? Daj sobie czas”. Celem nowej kampanii społecznej jest uświadomienie Polaków w sprawie ostrożnego inwestowania i pamiętaniu o działalności oszustów i naciągaczy.
Rzecznik UOKiK Małgorzata Cieloch podczas audycji „7-9 poranek rozgłośni katolickich” wyjaśniła, że dzisiaj wiele problemów konsumentów wynika z ich aktywności zakupowej lub inwestycyjnej w internecie. W sieci natomiast nie brakuje różnego rodzaju podejrzanych ofert pomnażania oszczędności, szczególnie jeśli chodzi o inwestowanie drobnych kwot.
Polega to na tym, że znana osoba ma uwiarygodnić daną inwestycję, z tym że jej wizerunek promujący ofertę jest fałszywy – przetworzony przez sztuczną inteligencję
– powiedziała Małgorzata Cieloch.
Ostrzegła także, że oszuści próbują wyłudzić w sieci pieniądze i oferują fałszywe inwestycje wykorzystując do tego projekty realizowane przed duże spółki Skarbu Państwa lub realizowane przez rząd czy samorząd programy.
W trakcie rozmowy Małgorzata Cieloch odniosła się również do wzrostu spraw przeciwko nieuczciwym przedsiębiorcom, które trafiają do UOKiK. Jej zdaniem jest to efekt wzrostu świadomości konsumentów w Polsce, którzy częściej korzystają z przywilejów, znają swoje prawa, ale też są świadomi obowiązków po stronie przedsiębiorcy. Składanie skarg ułatwiła Polakom też cyfryzacja i dostęp do internetu, gdyż teraz wystarczy kliknięcie, aby wyrazić opinię o przedsiębiorcy i dochodzić roszczeń.