fbpx
środa, 6 grudnia, 2023
Strona głównaInwestycjeNIK wskazuje ryzyka związane z CPK

NIK wskazuje ryzyka związane z CPK

W ocenie NIK, niezbędne jest niezwłoczne przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyści, zarówno tych ekonomicznych, jak i społecznych, jakie ma przynieść budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szczególnie w sytuacji załamania na rynku lotów pasażerskich z powodu pandemii.

Największa obecnie rządowa inwestycja w Polsce, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego już na starcie ma opóźnienie. NIK wskazuje, że przy tym tempie prac zakończenie budowy lotniska do końca 2027 r. jest zagrożone. W wyniku nierzetelnego planowania etapu przygotowawczego w Koncepcji CPK, poszczególne zadania zostały zrealizowane z opóźnieniem, sięgającym nawet 2,5 roku.

W dodatku nadal nie wiadomo, ile dokładnie będzie kosztować CPK, ani skąd będą pochodzić pieniądze na ten projekt. Aby nowy port lotniczy był opłacalny, musiałby w 2030 r. obsłużyć 24,3 mln pasażerów, a nakłady inwestycyjne nie mogą przekroczyć 46 mld zł.

Pieniądze na finansowanie realizacji ustawowych zadań CPK sp. z o.o. do końca 2023 r. zostały określone w Programie wieloletnim na poziomie 9,23 mld zł. Mają one pochodzić z emisji skarbowych papierów wartościowych. Od 2023 r. planowane jest długoterminowe finansowanie dłużne.

Z ustaleń kontroli NIK wynika, że w Koncepcji CPK nie przedstawiono pełnego uzasadnienia biznesowego, w tym m.in. harmonogramu związanego z powstawaniem kosztów i korzyści, wyliczeń finansowych spodziewanych korzyści oraz oszacowania korzyści utraconych. Tymczasem obowiązująca wówczas Strategia rozwoju transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) wymagała, by podjęcie ostatecznej decyzji o budowie nowego lotniska centralnego było uzależnione m.in. od uzasadnienia ekonomicznego.

NIK zidentyfikowała ryzyka i zagrożenia związane z realizacją CPK:

  • ryzyko niezapewnienia finansowania w przyszłości części przedsięwzięć zaplanowanych w dalszych etapach inwestycji (ze względu na nieopracowanie planu finansowego Programu CPK, który wskazałby źródła finansowania wszystkich przedsięwzięć w całym okresie realizacji inwestycji);
  • ryzyko nieuzasadnionego wzrostu kosztów finansowania zadań w zakresie zarządzania projektami (związane z planowaniem jednocześnie istotnego wzrostu stanu zatrudnienia w CPK sp. z o.o. oraz zatrudnienia doradcy zewnętrznego);
  • wysokie prawdopodobieństwo nieukończenia budowy w wyznaczonym w Koncepcji CPK terminie, czyli do końca 2027 r. (ze względu na obecny stan zaawansowania odbiegający od wskazanych tam terminów).

Źródło: NIK

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polskie firmy coraz chętniej wychodzą na zagraniczne rynki

W 2022 roku znacznie wzrosła wartość polskich inwestycji za granicą, a nasze firmy zdecydowanie najchętniej inwestują w Europie.
2 MIN CZYTANIA

Geely ruszy w Polsce z produkcją samochodów elektrycznych

Chińska firma Geely będzie produkować modele swoich marek w fabryce Izery w Jaworznie. Ostateczne ustalenia mają prowadzić do wyboru dwóch modeli chińskiego właściciela. Ma to pozwolić na takie moce produkcyjne, by zapewnić rentowność zakładu i planowaną skalę.
< 1 MIN CZYTANIA

Rośnie aktywność inwestycyjna polskich firm

Listopad to już trzeci miesiąc z rzędu, w którym odnotowano w Polsce wzrost aktywności inwestycyjnych przedsiębiorstw.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Nadchodzi likwidacja samochodów spalinowych!

Podczas sejmowej konferencji prasowej poseł na Sejm Bartłomiej Pejo, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. obrony kierowców oraz poseł Krzysztof Mulawa z Konfederacji wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec planowanej faktycznej likwidacji samochodów spalinowych w Polsce.
2 MIN CZYTANIA

Konfederacja wzywa UE do przywrócenia zezwoleń dla ukraińskich przewoźników

Politycy Konfederacji wraz z przedstawicielami przewoźników protestujących na granicy spotkali się przed przedstawicielstwem Komisji Europejskiej w Polsce, aby wyrazić swoje stanowisko wobec obecnej sytuacji na granicy polsko-ukraińskiej.
< 1 MIN CZYTANIA

Traktują nas jak trzeci świat

Czy niemiecka firma, wykorzystując swoją niemal monopolistyczną pozycję na rynku usług transportowych, niezgodnie z prawem dyskryminuje Polaka poprzez nieudzielenie mu dostępu do tego rynku?
6 MIN CZYTANIA