fbpx
wtorek, 19 marca, 2024
Strona głównaEnergetykaTransformacja energetyczna będzie nas kosztowała ponad 2 biliony!

Transformacja energetyczna będzie nas kosztowała ponad 2 biliony!

Narzucona Polsce przez Unię Europejską transformacja energetyczna ma kosztować nie 1,6 bln zł, ale ponad 2 bln zł! Niemal tyle wynosi roczny PKB naszego kraju!

Minister Sprawiedliwości Zbigniew Ziobro, powołując się na szacunki ekspertów, powiedział w wywiadzie dla tygodnika „Sieci”, że „nasza transformacja energetyczna ma kosztować przeszło 2 bln zł, podczas gdy całość przyznanych nam funduszy unijnych w siedmioletnim budżecie to 770 mld zł na wszystkie cele”.

Wcześniej była mowa o kwocie 1,6 bln zł. Otóż jak czytamy raporcie Ministerstwa Aktywów Państwowych pt. Transformacja sektora elektroenergetycznego w Polsce. Wydzielenie wytwórczych aktywów węglowych ze spółek z udziałem Skarbu Państwa z kwietnia br., Transformacja energetyczna będzie wymagała zaangażowania wielu podmiotów i znacznych nakładów inwestycyjnych, których skala w latach 2021–2040 może sięgnąć ok. 1,6 bln zł. Inwestycje w sektorach paliwowo-energetycznych angażować będą środki finansowe w kwocie ok. 867-890 mld zł. Prognozowane nakłady w samym sektorze wytwórczym energii elektrycznej sięgać będą ok. 320-342 mld zł”.

Skąd ten wzrost kosztów o 25 proc.? Ile razy jeszcze te koszty w ciągu najbliższych dwóch dekad wzrosną?

Oczywiście poza podanymi kwotami Polska na bieżąco musi też kupować uprawnienia do emisji CO2, które właśnie osiągają kolejne rekordowe kwoty. Ich cena przekroczyła już 77 euro/t. W latach 2021-2025 deficyt uprawnień wyniesie ok. 130 mln ton CO2 rocznie. Jeśli pomnożymy to przez 75 euro, to przy dzisiejszym kursie euro daje to sumę ok. 45 mld zł, jaka rocznie zostanie wytransferowana z polskiej gospodarki, jeśli wielkość emisji dwutlenku węgla nie zmieni się.

To są prawdziwe koszty członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Czy polska gospodarka jest w stanie to wytrzymać?

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Zielonym” Niemcom kończy się energia. A Polsce?

Niemiecki Federalny Trybunał Obrachunkowy wydał właśnie raport, w którym wyraża poważne obawy, że Niemcom grożą przerwy w dostawie prądu, a może nawet blackout.
4 MIN CZYTANIA

Orlen pozwał dostawcę gazu z USA

Orlen pozwał amerykańskiego eksportera gazu Venture Global LNG, który miał nie respektować warunków zawartej umowy i zawyżać ceny oferowanego surowca.
< 1 MIN CZYTANIA

Rząd zaostrza plan transformacji energetycznej

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło Komisji Europejskiej bazowy scenariusz transformacji energetycznej Polski, który zakłada zaostrzenie dotychczasowej tzw. polityki klimatycznej.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polska dostała unijną karę za zakupy poza Unią?

Komisja Europejska ogłosiła przyznanie wsparcia finansowego w wysokości 500 mln euro na rzecz firm obronnych, co ma na celu podniesienie ich zdolności do produkcji amunicji artyleryjskiej. Polska dostała grosze.
2 MIN CZYTANIA

Auta też będą miały… paszporty!

W ramach unijnego rozporządzenia Euro 7 każdy pojazd ma docelowo posiadać tzw. ekologiczny paszport, który będzie zawierał informacje o jego efektywności energetycznej (limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO₂, zużycie paliwa i energii elektrycznej oraz zasięg elektryczny).
2 MIN CZYTANIA

Unia zakaże naprawiać stare auta?

Komisja Europejska przygotowała rozporządzenie, które ma zakazać napraw tzw. pojazdów resztkowych. Mają one być od razu złomowane. To kolejny „genialny” plan UE.
2 MIN CZYTANIA